Dnešní trhy už nestojí na hmotě. To, co hýbe světem, už dávno není výroba, produkty, nebo dokonce suroviny. Skutečnou konkurenční výhodu představují nápady, talenty a inovace. S touhle myšlenkou přišli před deseti lety dva stockholmští profesoři ekonomie, Kjell A Nordström a Jonas Ridderstråle. A trefili se.

Jejich kniha Funky business, aneb Jak chytré hlavy dokážou rozhýbat business a přimět peníze k tanci, byla přeložena do jedenatřiceti jazyků a vyšla ve více než 60 zemích světa. Bestsellerem se stalo i pokračování – Karaoke kapitalismus. Ale svět se mění a být funky mimo jiné znamená měnit se s ním. A tak autoři v roce 2007 přepsali původní knihu z nového pohledu. Vznikl Funky Business navždy.

Dvě holé hlavy, které dominují přebalům všech tří českých vydání, dokázaly vystihnout a přesně popsat podstatu i vývoj moderního marketingu. Jelikož další marketingový guru, Seth Godin, nosí podobný účes, skoro to vypadá, že revolučním myšlenkám se nejlépe daří v holé lebce. (Zajímavá idea, ale nejspíš ji nedotáhnu k realizaci:-)).

Ale zpátky k věci. Ačkoli to spousta firem (a lidí) nechce slyšet, tradiční technologie, instituce a hodnoty se otřásají v základech. Chcete nejen přežít, ale i vydělat peníze? Buďte funky.

Jaké vlastnosti má taková funky firma?

  • Je úzce zaměřená. Prodávat všechno a všem už nejde. Je potřeba si vybrat. Úspěšné firmy vědí, kdo je jejich zákazník, a jsou schopny mu přizpůsobit nabídku.
  • Využívá pákový efekt. Globálně propojená společnost nutí firmy užívat kompetence novým způsobem. Samotné zeštíhlování a minimalizace nestačí. Funky firma místo hubnutí posiluje svaly.
  • Je extrémně inovativní. Okopírovat nápad trvá v globálně propojené společnosti jen několik dní. Nebo hodin? Recept na podnikatelský úspěch představuje novátorské myšlení a schopnost neúnavně čerpat inspiraci.
  • Je heteroarchická, složená z mnoha různých hierarchií. Samotná hierarchie a pyramidální struktura (starořecký vynález) už překotné 21. století jednoduše nestíhá. Složitost je třeba proměnit v jednoduchost. Pyramidy jsou nahrazovány hřišti.

Funky svět si žádá funky marketing. Zákazníka už nestačí jenom uspokojit – chce být překvapen. Spoléhat se na tradiční metody a namlouvat si, že marketing nezačíná dávno před podnikatelským záměrem, jaksi nefunguje. Nebo nefunkuje? A jak moc funky jste vy?