Jak si najít tvůrce webu

/Jak si najít tvůrce webu

„Můj švagr dělá doma po práci webové stránky. Jestli chceš, za tři tisíce ti je taky udělá.“ S takovou výhodnou nabídkou jste se možná setkali také (za švagra si případně dosaďte manžel, syn nebo kamarád). Pokud ale chcete na webových stránkách založit své podnikání, stojí za to zvážit i jiná kritéria, než je nízká cena a okamžitá dostupnost.

Úspěšné webové stránky jsou takové, které především dobře plní vaše podnikatelské cíle. Nakolik to budou dělat, může kromě vás ovlivnit právě tvůrce webu neboli webdesignér. Vhodným výběrem si můžete ušetřit nejen značné finanční prostředky, ale i kupu starostí.

Tvorba stránek je málokdy jednorázový proces, se svým dodavatelem se většinou budete muset potkávat opakovaně. Proto je víc než vhodné, když si budete lidsky rozumět. Sledujte, nakolik webdesignér naslouchá vašim cílům a představám. Dobrým znamením určitě je, když klade otázky a snaží se o vás, vaší firmě a vašich potřebách zjistit víc.

Když vám spolupráce funguje po komunikační stránce, ještě je potřeba se shodnout na věcných principech. K těm hlavním patří design a redakční systém.

První pohled rozhodne

Kvalitní webové stránky jsou vaší vizitkou na webu. Už první pohled na ně by proto měl jasně vyjadřovat, jací jste. Jelikož drobní podnikatelé velmi často prodávají své služby lidem, s nimiž mají mnoho společného, design webu by se vám měl zamlouvat.

Projděte si na webu stránky, jejichž design vás oslovuje. Ujasněte si, co se vám na nich líbí – jsou to obrázky, barevnost, celkový styl, rozvržení? Jméno tvůrce bývá velmi často uvedeno v patičce webu, takže není problém si vyžádat nabídku.

Také hned na začátku zjistěte, jestli je webmaster zároveň grafik, spolupracuje s externím výtvarníkem, nebo bude váš web tvořit na základě šablon dostupných na internetu.

Výprava do nitra webu

Jakmile máte jasno o tom, jak by váš web měl vypadat, je potřeba ještě vyřešit, co ho bude pohánět. Na svém webu budete pravděpodobně chtít dělat pravidelné změny, vkládat novinky, obrázky, aktuality, či měnit například ceny služeb. K těmto úpravám se využívají tzv. systémy pro správu obsahu (Content Management System – CMS ). Rovněž se označují pojmy redakční nebo publikační systém.

Na internetu existuje řada tzv. open source – externí odkaz redakčních systémů, dostupných bez nutnosti zakoupení licence. Kromě toho si některé webdesignérské firmy vyvíjejí CMS systémy vlastní.

Pro malé firmy a živnostníky bývá výhodnější využít volně dostupný systém. Jeho nasazení je levnější, protože není třeba platit za licenci, navíc si lze svobodně vybrat hosting. Také škála webových tvůrců, kteří s open source systémy dokáží pracovat, je mnohem širší. V případě nespokojenosti se stávajícím dodavatelem se tedy lze snadno obrátit jinam.

Hned na začátku se proto s webdesignérem domluvte na tom, jaký redakční systém hodlá použít. Zejména v případě vlastního CMS je vhodné si předem ověřit, jaké jsou licenční podmínky, za co přesně platíte a co by se stalo v případě, že byste v budoucnu chtěli od smlouvy odstoupit.

Pokud si nejste jisti tím, jaké cíle by vaše stránky měly plnit, který redakční systém je pro vás optimální nebo jste při tvorbě webu narazili na jiný problém, vyplatí se celou věc zkonzultovat s marketingovým poradcem. Malé navýšení počáteční investice vám mnohdy pomůže předejít mnohem větším finančním ztrátám a nepříjemným překvapením.

Foto Lee Campbell, Unsplash

Autor: | 2017-07-12T20:02:37+00:00 13. 6. 2010|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , , , , |

Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.