Čím lépe znáte svou firmu, tím těžší je popsat ji na webu. Ať už jde o vaše silné stránky, nabídku služeb nebo výzvu k akci, na kterou lidé odpoví. Copywriteři ale mají skvělou poučku: Ty nejlepší texty nemusíte vymyslet vy sami. Stačí se jen správně zeptat svých zákazníků. Jak na to? Copywriterka Michaela Weikertová nabízí 5 tipů, které můžete zkusit hned teď.

1. Napište opravdický titulek. Ne jen pozdrav na stránce

„Vítáme vás na našich webových stránkách“. Šest slov, kterými řada firem stále zabíjí svou homepage. Respektive jediné místo na homepage, kam se každý návštěvník podívá.

Co napsat místo toho? Skutečný titulek, který člověka ujistí, že je u vás dobře. Že mu pomůžete vyřešit přesně to, po čem touží. Nebo naopak to, čeho se bojí.

Touha a obava jsou totiž dva hlavní motivy, které nás lidi ženou. A kdo je pojmenuje, ten získá naši pozornost.

Příklad takového titulku ze stránek marketingové agentury INT:
Postavit web, nebo na něj přivést lidi? Pomůžeme s obojím.

Jaké touhy a obavy panují ve vašem oboru? Napište si je a až pak vymýšlejte titulky nebo prodejní argumenty. Pomoci vám přitom mohou třeba produktové diskuze nebo recenze na Heuréce.

2. Když po lidech něco chcete, tak jim to řekněte

Má se člověk přihlásit na seminář nebo poslat poptávku? Tak mu to řekněte. V každém místě na webu, kde se to jen trochu hodí. Tedy třeba v sekci „O nás“, v referencích nebo v kontaktu. A pomozte mu, ať se snáz rozhoupe.

Tak, že do tlačítka, na které má kliknout, nebudete psát jen okoukané „Zjistit více“ nebo „To mě zajímá“, ale rovnou cíl, o který právě jde.

Příklad takového buttonku:
„Najít nejlevnější letenky“, „Ušít košili na míru“, „Připravit první RAW jídlo“

3. Přesvědčujte čísly

Číslo je spolu s obrázkem nejsilnější důkaz. Jen to nemůže být jakékoli číslo. Potřebujete takové, které podpoří vaše vlastní silné stránky. Tak si je nejprve sepište a až pak je zkuste vyčíslit.

Příklad z Optiky Pleyerová, která prodává limitované kolekce značkových brýlí:
„Jsme malá optika, ale lidé k nám jedou pro brýle i 270 kilometrů“

Příklad ze serveru Hlídačky.cz, který pomáhá najít spolehlivé hlídání:
„Vyzkoušelo nás už 30 tisíc rodin“

4. Odpovězte na otázky dřív, než padnou

Ještě předtím, než začnete psát, zjistěte si, co mají vaši zákazníci v hlavě.
Ať už v osobních rozhovorech, v diskuzních fórech nebo v produktových recenzích na webu. Pak jim odpovíte přesně na to, co je zajímá, a oni nebudou muset utíkat jinam.

Příklad z e-shopů s kabelkami:
V popisku obchody často řeší barvy a velikosti. Ženy ale většinou zajímá, jestli v kabelce najdou popruh na rameno a kapsičku na klíče
.

5. Slovo zákazníků není svaté. Reference na webu editujte

Získali jste referenci? Prima, tak ji ještě upravte tak, ať se hezky čte.
Dělá se to tak i v novinách. Nejlepší citaci neopíšete z diktafonu, ta vznikne až v redakci. Akorát si ji předtím necháte schválit.

Protože říct celý mikropříběh ve dvou větách a ještě tak, aby mu každý rozuměl, je umění.

Příklad již upravené reference:
Spustit nový e-shop bylo o dost složitější, než nás vůbec napadlo. Tým XY ale ani v těch nejmarnějších chvílích neztrácel zápal a chuť všechny technické potíže překonat. To jsme ještě nezažili.

Příklad původní reference:
Na vaši firmu jsme poprvé narazili už v roce 2005, redesignovat náš e-shop jsme ale nakonec začali až před rokem a musíme říci, že jednoznačně převládla spokojenost. Oceňovali jsme zejména osobní přístup a váš velký zápal pro věc, který byl pro nás překvapením. U žádného z dodavatelů jsme ho ještě nezažili. Díky tomu se povedlo postupně všechny technické obtíže překonat.

Další tipy najdete u Míši v on-line kurzu Jak přepsat web.