Také si někdy kladete otázku, co brání českým drobným podnikatelům v úspěchu a ve štěstí? Podle mě to není ani ekonomická krize, ani nekalá konkurence, a dokonce ani daňové zatížení. Daleko vážnější škody totiž dokážou napáchat čistě vnitřní faktory.

1. Únava

Přichází docela nenápadně. Na začátku prostě děláte všechno pro to, aby vám ten byznys trochu šlapal. 8, 10, a někdy taky 14 hodin denně, sedm dní v týdnu. Kvůli práci nerespektujete své potřeby, cykly ani biorytmy. Jak taky, když se nestíháte najíst a pomalu ani vyčůrat.

Když uplyne pár let a ono „se“ to nějak nemění, nadšení vyprchá. Tělu se ráno těžko vstává z postele, motivace se někam odstěhovala a chuť dělat pro zákazníka to nejlepší je taky ta tam. Stejně tak jako radost z práce. Když chcete říct „dobrý den“, ale na jazyk se vám dere spíš „do pr…e!“ nechali jste to dojít opravdu daleko.

Pokud začínáte cítit první symptomy, řešení je jediné: zastavit. Prospěte víkend, nebo na týden zmizte někam do přírody. Teprve pak si položte otázku: Jaký život chci žít? Jak se chci mít a cítit? A podle toho, co vám vyjde, si přenastavte podnikání.

2. Předpoklady

Výrobek se neprodává kvůli vysoké ceně. O takovou službu zákazníci nebudou mít zájem. Trh s touhle komoditou bude růst. Zákazníci přijdou raději v sobotu než ve všední den. Všimli jste si, kolik našich podnikatelských rozhodnutí je založeno na pouhých předpokladech? Až příliš často stavíme na výrocích, které považujeme za pravdivé, aniž bychom věnovali trochu času jejich ověření.

Co s tím? Zeptejte se vašich zákazníků, co skutečně potřebují, chtějí a co si skutečně myslí o vašem produktu. Použijte anonymní dotazníky, ankety, sledujte diskuse a názory na sociálních sítích. Zadejte si průzkum trhu. Zmapujte webové stránky vaší konkurence. A hlavně sledujte okamžiky, kdy máte tendenci něco předpokládat. Ušetříte spoustu nervů, o penězích nemluvě.

3. Alibismus

Proč vaše firma nevydělává? Protože prostředí je vysoce konkurenční, zákazníci nechápou benefity produktu a kupní síla kvůli krizi klesá? Ale ne. Zatímco hledáme příčiny všude kolem, ty skutečné nám utíkají pod rukama.

Nevytváříme cíle ani marketingové plány. Nepřemýšlíme o tom, jakou má naše firma viziposlání. Cenovou strategii stanovujeme nasliněným prstem, vystrčeným z okna. A na rozpočty a finanční kalkulace už jsme vůbec příliš sexy.

Řešení? Postavit se doma před zrcadlo, narovnat záda a otevřeně si přiznat, že za většinu svých podnikatelských problémů si můžeme sami. A pak podle toho začít jednat. Že jsme něco zkazili, znamená, že je v naší moci to změnit. Což je ta dobrá zpráva. Nebo ne?

Foto Brina BlumUnsplash