Rozhodli jste se s novým rokem podat výpověď v práci a vydat se na volnou nohu? Pak už možná také řešíte, kde a jak shánět zákazníky. Některé postupy se samozřejmě liší obor od oboru. Ale pár obecných principů využijete, ať už jste kouč, masér, grafik, kodér, projektant, copywriter, překladatel, stylista nebo konzultant. Tady jsou.

1. Zformulujte si Elevator Pitch.

Elevator Pitch není nic jiného než vaše profese, shrnutá do jedné věty. I když se výtahům spíš vyhýbáte, příležitostí, kde takovou větu využít, je dost a dost. Namátkou třeba kurzy, večírky, podnikatelská setkání i sraz bývalých spolužáků. Věta by měla být srozumitelná i lidem mimo váš obor. A dostatečně lákavá, aby podněcovala k další konverzaci.

2. Podrobně popište svého zákazníka.

Ať už nabízíte cokoliv, musíte dopředu vědět, kdo to od vás má kupovat. Čím je vaše definice podrobnější a obsáhlejší, tím lépe. Nelitujte času a skutečně si napište na papír, jestli váš zákazník je muž nebo žena, kolik je mu let, kde žije, kolik má dětí, ale také jaké hodnoty vyznává, co potřebuje, co mu dělá radost, co každý den řeší, čeho se bojí a co ho trápí. Vymyslet, jak takového zákazníka účinně oslovit, pro vás najednou bude hračka.

3. Sestavte nabídku.

Nabídka je odpověď na otázku, co od vás zákazníci mají kupovat. Tedy produkt nebo služba s jasně definovanými parametry. K těm například patří: co všechno obsahuje, jak dlouho trvá, jaké jsou podmínky využití (otvírací doba, balení, doprava) a také kolik stojí. I když ještě nemáte web, vyplatí se nabídku stvořit v písemné podobě, abyste ji mohli posílat mailem, poštou, nebo nosit s sebou na schůzky.

4. Ujasněte si, co vám vyhovuje.

Raději komunikujete osobně, po telefonu, nebo e-mailem? Jde vám lépe psaní článků, nebo spíše dokážete zaujmout při živé prezentaci? Umíte malovat, vytvářet infografiky nebo fotografovat? Nastavte si propagaci tak, abyste využívali svých silných stránek, a zbytečně se netlačili do něčeho, co vám moc nejde a především vás to nebaví.

5. Vytvořte si profil na LinkedIn.

Profesní sociální síť LinkedIn je způsob, jak během hodiny zdarma získat základní internetovou prezentaci. Jen v češtině, nebo i v několika jazykových mutacích. Do svého profilu detailně popište, co umíte a co nabízíte. Přidejte si kontakty na bývalé kolegy, klienty a spolupracovníky a nebojte se je požádat o reference. Můžete přidat i fotografie, prezentace nebo videa. A určitě nezapomeňte na kontaktní údaje.

6. Registrujte se na Navolnenoze.cz

Pokud byste si měli vybrat jen jednu jedinou placenou prezentaci, tak se přimlouvám právě za tenhle portál. Spoustě freelancerů (včetně mě) skutečně pomohl získat zákazníky. Text prezentace vám podle dodaných materiálů napíše profesionální copywriter. Což je docela cenná zpětná vazba o tom, jak je vaše nabídka srozumitelná nezávislému pozorovateli. Zároveň získáte členství v největší české komunitě nezávislých profesionálů a pozvánky na akce, které portál pořádá.

7. Choďte mezi lidi.

Během prvního roku podnikání většinou dostatek zakázek doma nevysedíte. A pokud jste dosud byli zvyklí pravidelně docházet do zaměstnání, ani vám to nebude dělat dobře. Udělejte si přehled o akcích ve vašem okolí, které navštěvuje vaše cílová skupina, kolegové z oboru nebo jiní nezávislí profesionálové. Mohou to být třeba business snídaně, networkingové večery nebo neformální setkání u piva.

Které kroky usnadnily začátek podnikání vám?

Foto: tableatny