Tématem vhodného oblékání na školení se zabývá každá druhá příručka pro lektory. Přesto – dnes už můžete klidně školit v pyžamu, v trenýrkách či dokonce v teplákách, a klidně si k tomu vzít i pantofle. Taky vlastně vůbec nemusíte vstávat z postele. Vaši studenti či posluchači to dost možná udělají stejně. I v Čechách už totiž můžete využívat technologii školení přes internet – tzv. webináře.

Webináře jsou specifickou formou vzdělávání přes internet. Jedná se o skutečný seminář s živým lektorem, který je s účastníky školení propojen přes internet. Účastníci vidí přednášejícího na svém počítači přes webovou kameru. Vedle videa běží na obrazovce zpravidla ještě prezentace.

Na rozdíl od dalších forem on-line vzdělávání (například pod heslem e-learning najdete na internetu skutečně leccos včetně zcela statických studijních textů) jsou webináře skutečně interaktivní. Posluchači mohou průběžně klást otázky, sdílet zkušenosti nebo jinak vstupovat do výkladu, a to jednak prostřednictvím mikrofonu, jednak písemně formou chatu. Další způsob zapojení publika představují ankety.

K výhodám webinářů nepatří jen shora zmíněný volnější dress code. Celý výklad lze sledovat z pohodlí vlastní kanceláře či domova, bez nutnosti se trmácet někam do školicí místnosti. Díky nízkým nákladům bývají webináře pro účastníky zdarma nebo jen za mírný poplatek. Pravda, zase to není s obědem….

Celý webinář lze poměrně snadno nahrát a pak si jej pustit ze záznamu. Tuto funkci oceníte, zejména pokud vás nebaví dělat si poznámky nebo v průběhu semináře potřebujete vzít telefon nebo někam odběhnout. Což navíc můžete udělat zcela nepozorovaně, aniž byste rušili lektora nebo další účastníky.

Webináře mají díky své přístupnosti možná širší okruh použití než klasické přednášky. Jejich prostřednictvím můžete studovat jazyky, seznámit se s daňovými změnami, nebo se naučit ovládat nový přístroj nebo software. Anebo cokoli jiného, nevyjímaje oblast tzv. měkkých dovedností.

Kromě vzdělávání webináře nabízejí i značný marketingový potenciál. Dají se využít k prezentaci nových produktů nebo služeb, marketingovému průzkumu, získávání zpětné vazby, nebo jako nástroj (a zároveň důvod) k pravidelné komunikaci s B2B zákazníky.

Foto freestocks.org