Patříte mezi vysoce citlivé lidi? Já jsem to o sobě zjistila relativně nedávno. Pokud je pro vás v současném soupeřivém světě těžké se prosadit, získat dostatek klientů nebo obsadit své kurzy, může za tím stát právě vysoká citlivost. Tenhle povahový rys totiž vyžaduje trochu specifický marketingový přístup. Většina běžně používaných metod a praktik pro vás může být příliš soutěživá, hlučná nebo manipulativní. Co dělat místo toho? To jsem sepsala v tomhle článku.

Vysoká citlivost je specifická vlastnost nervové soustavy, která je vrozená zhruba 20 % populace. Do detailu ji v roce 1996 popsala americká psycholožka Elaine N. Aron v knize Vysoce citliví lidé, aneb jak vzkvétat ve světě, který vás zahlcuje. Jako první přišla s dnes už zaužívaným názvem Highly Sensitive Person (HSP).

Vysokou citlivost podle ní charakterizují zejména čtyři věci:

  1. Hloubka zpracování informací. Lidé s vysokou citlivostí zpracovávají vše do větší hloubky a typicky dříve pozorují a přemýšlejí, než začnou jednat.
  2. Snadná přestimulace. Mozek vysoce citlivých je náchylnější k přetížení různými podněty a zahlcení.
  3. Emotivnost a empatie. HSP na různé pozitivní i negativní události reagují emotivněji, více je prožívají a vyznačují se i vysokou empatií.
  4. Jemné vnímání. Lidé s vysokou citlivostí více vnímají drobné detaily a nuance, kterých si ostatní většinou ani nevšimnou.

Konkrétní podoba vysoké citlivosti se u různých lidí může lišit. Někdo má nižší práh bolesti, někdo je citlivější na hlad nebo na kofein, jinému vadí hlavně hlasité zvuky či těsné oblečení.

Jste vysoce citliví? Vyzkoušejte si jednoduchý test.

Co vysoká citlivost není?

  • Diagnóza. Je to charakterová vlastnost, rys temperamentu. Tím pádem se nedá „léčit“, ani se jí zbavit. Úspěšná strategie je naučit se se svým darem žít.
  • Přecitlivělost. Ač se projevuje podobně, vzniká například v důsledku velkého stresu nebo traumatických zážitků a časem odezní. Vysoká citlivost je naproti tomu vrozená a během života se příliš nemění.
  • Introverze. Zhruba 70 % HSP jsou zároveň introverti, proto tyhle dvě kategorie po dlouhou dobu splývaly. Ale už Elaine Aron je ve své knize rozlišuje. Vysoce citlivý ve skutečnosti může být i společenský extravert, kterého je zdánlivě všude plno.

Vysoká citlivost v podnikání

Soupeřivý svět velkých firem a korporací lidi s vysokou citlivostí vyčerpává a ani pro ně nemá příliš pochopení. Spousta HSP se proto vydává na volnou nohu, kde si práci mohou snadněji přizpůsobit své povaze. Pokud je to i váš případ, vyzkoušejte následujících 7 tipů.

1.      Nepracujte pro peníze

Jedna věc je mít finanční cíl. Zaměřit se v podnikání jenom na zisk, nebo se upnout na konkrétní částku měsíčního výdělku, je věc druhá. Hranice mezi nimi může být velmi tenká. Ale pro HSP, kteří mají obecně větší smysl pro detail a vnímání drobných rozdílů, by nemělo být obtížné ji postřehnout.

Podle mé zkušenosti funguje vnímat své podnikání hlavně jako službu, kterou poskytujete svým zákazníkům. Soustředit se na kvalitu svých výrobků nebo své práce a na peníze nahlížet jako na druh ocenění nebo na něco, co vám klienti poskytují jako protihodnotu.

Za finančním cílem spíše než samotné peníze zkuste vidět konkrétní věci, které si za ně plánujete pořídit. Zrekonstruovat byt, koupit nové auto, dopřát něco svým dětem…

2.      Vyhýbejte se přehlcení

Mozek vysoce citlivých je náchylnější k tzv. přestimulaci, neboli zahlcení přílišným množstvím podnětů. Proto dává smysl se chránit a pečlivě si vybírat marketingové nástroje, které budete využívat.

Velmi to platí například o sociálních sítích. Nemusíte být všude. Vyberte si jen jednu z nich a tam si budujte komunitu. Pokud vám Facebook připadá příliš ukřičený, zvolte Instagram nebo LinkedIn. Mějte jasnou strategii a sami si limitujte čas, který na síti budete trávit.

3.      Říkejte pravdu a nic než pravdu

Můžeme to vnímat různými způsoby, ale jedno je jisté – máme cit pro pravdu a poznáme lež. Nemusíme být odborníky na komunikaci nebo řeč těla, abychom rozpoznali, jak s námi lidi jednají. Někdy stačí, že člověk jedná v rozporu s vlastním přesvědčením, a hned víme, že je někde chyba. Jindy je to rovnou lež a v obou případech začíná proces hledání, kde ta chyba je,“ píše Alena Wehle, která se tématem vysoké citlivosti zabývá už přes 5 let.

Neupřímnost nebo stylizaci jsou vysoce citliví často schopni rozpoznat nejen při osobním kontaktu, ale i z videa, psaného textu nebo fotografie. Dobře vnímají kontext i osobní energii, která je za tím. Pokud patříte mezi HSP, lživá prodejní sdělení na vás nebudou ani fungovat jako na zákazníky, ani vám nepomohou prodat vaše produkty či služby. Místo toho buďte autentičtí a říkejte jen to, čemu opravdu věříte.

4.      Vyhněte se nátlakovým technikám

Druhá věc, na kterou jsou HSP citliví, je jakákoli forma nátlaku a manipulace. Baťovské ceny pro většinu vysoce citlivých představují maximum, kam jsou v marketingových tricích ochotni zajít.

Metody založené na nedostatku (scarcity) už jsou zpravidla moc. Podobně jako affiliate odkazy, ukryté v textu, nebo článek, jehož cílem je místo informační hodnoty pro čtenáře jenom prodej vaší služby či produktu.

„Držte si svou čistou cestu, poctivou a podepřenou věděním. Poctivost a vědění může být přesně to, co vás odliší od konkurence,“ radí (rovněž HSP) Alice Kavková.

Jakmile ve vás něco vyvolává nepříjemný pocit, prostě to nepoužívejte. Cesta k dostatečnému počtu zákazníků nebo k větším prodejům tím pádem může být trochu delší, ale stabilní. A budete mít jistotu, že každý krok je s vámi v souladu.

5.      Zapojte svůj talent

Lidem s vysokou citlivostí je obvykle společná ještě jedna věc: mívají jeden, nebo dokonce celou řadu uměleckých talentů. „Vysoce citlivý člověk mívá jemnocit, vnímá barvy a jemné odstíny, takže pro něj bude určitě důležitá vizuální stránka věci,“ upřesňuje Alena Wehle. Umělecké vlohy se mohou projevovat i ve vnímání hudby, rytmu nebo světla.

Dar jemného vnímání určitě dává smysl v podnikání využít. Vylaďte si webové stránky nebo Instagram feed tak, aby lahodily nejen vašemu oku, ale i pohledu vašich zákazníků. Pečlivě vybírejte barvy a fonty. Uspořádejte si provozovnu tak, abyste se v ní cítili příjemně. A nebojte se pracovat i s hudbou, vůněmi nebo texturami.

6.      Nespolupracujte s každým

V pracovních kolektivech HSP často dostávají nálepku netýmových hráčů. K práci potřebují klid, na poradách se málokdy zapojí do diskuse a nevyhledávají ani firemní akce a večírky.

Jedna cesta je samozřejmě pracovat sami. Ta druhá pečlivě si vybírat. Spolupracovníky, dodavatele i zákazníky. Obklopit se lidmi, kteří opravdu jedou na stejné vlně jako vy. Věnovat pozornost nastavení hranic a pravidel. A zvyknout si hned a otevřeně komunikovat o všem, co nesedí.

7.      Vsaďte na obsah

Jednou z kvalit vysoce citlivých je, že pečlivě a do hloubky zpracovávají informace. Hledají souvislosti a vše porovnávají s tím, co už zažili v podobných situacích. Tím pádem pro ně ideální způsob, jak získat zákazníky, představuje obsahový marketing.

Možností je nepřeberně:

  • Psát blog
  • Točit videa (pro spoustu HSP je mluvit na kameru úplně v pohodě)
  • Nahrávat podcasty
  • Tvořit e-booky
  • Kreslit komiksy nebo ilustrace
  • Rozesílat newslettery

Získávání zákazníků pomocí obsahu sice zpočátku zabere více času, ale přináší trvalejší výsledky. Blogový článek napíšete jednou, ale nové klienty vám může přivádět mnoho let. Dobře fungují také příspěvky, které se vám pomocí Public Relations podaří dostat do tištěných i internetových médií.

„Skrze vlastní obsah můžeme ukázat sami sebe a hloubku, opravdovost, naši víru, sílu,“ potvrzuje Alice Kavková. „Váš obsahový marketing může být jedinečný, věnujte mu čas. Tak jako vy nemusí psát a mluvit nikdo jiný. Ukažte své kouzlo,“ uzavírá.

Za podklady k článku děkuji Aleně WehleAlici Kavkové.

 

Foto Sharon McCutcheon, Unsplash