Stanovujete si na začátku nového roku cíle? Dáváte si záležet, aby byly dobře formulované, konkrétní, ambiciózní, termínované a přitom realistické? Přemýšlíte, jaké konkrétní kroky a akce provedete k jejich dosažení? K tomu, aby se naplnily, ale ještě potřebujete udělat jednu věc – nelpět na výsledku.

Nelpění je něco, co si spíše než s podnikáním spojujeme s buddhismem, mindfulness a učením duchovních mistrů. Ale důležité místo má i v byznysu. Protože v podnikání potřebujete prodávat. A to nejde dělat bez určité míry odpoutání. Alespoň ne úspěšně.

Je to takový paradox, ke kterému jsem si sama docela dlouho hledala cestu. Na jednu stranu je potřeba mít nějaké cíle. Právě ty totiž dělají podnikání podnikáním. Na stranu druhou je ale potřeba na nich neviset. Mít jasný záměr, ale přitom nechávat prostor dalším příležitostem a možnostem.

Stejný postup mimochodem najdete i ve většině grimoárů a knih o čarodějnictví. Udělejte kouzlo a pak na něj pokud možno zapomeňte…

Proč nelpět?

Když píšete prodejní text na web, tvoříte příspěvek na sociální sítě, nebo naživo mluvíte s potenciálními zákazníky, a přitom vám v hlavě běží spousty myšlenek o tom, že hlavně musíte prodávat, většinou to má několik důsledků.

Zákazníci to vycítí

„Odpoutání od výsledku je pro úspěšný prodej klíčové, protože když lpíte na uzavření prodeje, to, co si myslíte, jak se cítíte, co říkáte, i vaše energie, odpuzuje. Když se naopak od urputné snahy prodat odpoutáte, lidé poznají, že jste tu proto, abyste jim pomohli. Že autenticky sloužíte jim, a ne svým sobeckým potřebám,“ píše Anis Qizilbash.

Když nabízíte produkty nebo služby a vaše mysl vám říká, že prostě musíte prodat, potenciální zákazníci to jednoduše vycítí. Z vašich textů i prodejních rozhovorů doslova kape energie zoufalství. Zníte jako Horst Fuchs s plnou taškou Evy a Vaška v jedné ruce a dvěma ovčími dekami ve druhé. Což není sexy a na zákazníky to funguje podobně jako repelent na komáry.

Zbytečně se stresujete

Lpění vytváří tlak a tlak způsobuje stres. Když jen pomyslíte na to, že vaše kampaň potřebuje přinést okamžité výsledky, cítíte úzkost. Zvyšuje se vám tep, začínáte se potit, dýcháte mělčeji a rychleji.

Vaše mysl rozjíždí nejrůznější katastrofické scénáře. Bojíte se, že to zase nevyjde. Následuje strach ze selhání a všeobjímající pocit, že prostě nejste dost dobří. Nejste tady a teď, ale buď v minulosti, nebo v budoucnosti. Místo na klienta se soustředíte jenom sami na sebe.

Tím se dostáváte do rozpoložení, ve kterém je extrémně obtížné něco konstruktivního vytvořit. Nemluvě o tom, že přemíra stresu není dobrá ani pro vaši životní pohodu, ani pro vaše zdraví.

Nenecháváte prostor pro lepší výsledek

Cíl, který jste si stanovili, možná nevyjde. Ale co když je to proto, že na vás čeká něco ještě lepšího, než si právě teď dokážete představit? Když se podíváte zpátky, takové příklady možná najdete i ve svém životě.

Nevzali vás na gympl, tak jste se místo toho přihlásili na strojní průmyslovku, která vás nakonec strašně bavila? Vztah s Karlem nevyšel, ale vzápětí vám život poslal do cesty Frantu? Velká zakázka neklapla, ale díky tomu jste měli volnou kapacitu na další, ještě větší a zajímavější?

Naše představivost je omezená. Takže realita často předčí i naše nejodvážnější cíle. Stačí jí k tomu nechat prostor a nesnažit se plést Univerzu do řemesla.

Nelpět neznamená nic nedělat

Mít odstup od výsledku mnoha lidem zní jako výzva k pasivitě. Ale nic není dál od pravdy. Samotným sezením na gauči totiž ještě nikdo nezbohatl. Kouzlo spočívá v tom, nelpět na výsledku, zatímco ke svým cílům směřujete vědomě naplánovanou akcí.

Cíle jsou skvělé k tomu, abyste si podle nich nastavili strategii. Pokud jste si někdy vyplňovali marketingový plán, vyzkoušeli jste si to v praxi. Je potřeba si určit konkrétní kroky a těch se držet. Když zaměstnáte mysl nějakými konstruktivními aktivitami, i samotné nelpění vám půjde líp.

Jak získat odstup?

Uznávám, že nelpět je těžké. Mimo jiné proto, že jsme od malička vedení k tomu, aby nám na výsledku záleželo. Mít dobré známky, dobře vypadat, zapadnout do kolektivu, chovat se zodpovědně, dostát svým závazkům…

Roky takového programování na většině z nás zanechaly následky. Mít odstup je tím pádem něco, co se musíme učit. Návyk, který je potřeba vědomě budovat.

„Odpoutat se znamená umožnit sobě i ostatním svobodu být tím, kým jsou. Nevnucujte řešení – nechte ho spontánně vzniknout. Nejistota je nezbytná a je vaší cestou ke svobodě.“ Deepak Chopra

1. Vytvořte si vhodné podmínky

Jsou lidé, na které nedostatek působí čistě jako motivace. Jejich dominantním živlem je oheň. Pod tlakem pracují nejlépe a adrenalin je pro ně základní složkou úspěšného podnikání. Možná právě vy mezi takové povahy patříte. (Zjistit to můžete třeba tady v testu.) Ale v celkové populaci je jich minimum.

My ostatní potřebujeme fungovat v trochu klidnějším rytmu.

Pokud máte hypotéku, musíte živit rodinu nebo už vám na dveře klepe exekutor, přesvědčení, že když to podnikání teď hned nerozchodíte, špatně to dopadne, vám moc nepomůže.

Podle mě je v takové situaci mnohem lepší si zajistit alespoň minimální příjem, který pokryje vaše životní potřeby. Nechte se zaměstnat, najděte si brigádu nebo se běžte přihlásit na pracovní úřad.

Není to selhání, ale naopak racionální a zodpovědná strategie. Podnikání se pak můžete věnovat ve chvíli, kdy vaše hlava nepojede čistě v módu přežití.

2. Buďte v přítomnosti

„Lékem na lpění je přítomnost. Když jste plně přítomní, nemyslíte na své povinnosti, na výkon, na minulost nebo budoucnost. Jste plně soustředěni na svého potenciálního klienta. Ten se na chvíli stane středem vašeho vesmíru. Pozorné naslouchání zlepšuje vaše kreativní myšlení a zostřuje vaši intuici. Tím pádem přesně víte, co a jak říct, abyste klienta podpořili a našli řešení jeho problémů,“ radí v knize Energetic Selling and Marketing Lenka Lutonská.

Být naplno teď a tady je dovednost, kterou oceníte nejen při prodeji. Jak se do přítomnosti dostat, když vás myšlenky neustále odvádějí někam jinam? Mně pomáhá na chvíli se soustředit na dech. Několik hlubších nádechů a výdechů člověk může nepozorovaně udělat i při hovoru. Vrátíte se tím zpátky do těla, s kyslíkem naberete energii a bude pro vás snazší se znovu koncentrovat na klienta nebo na psaní.

3. Důvěřujte procesu

Lpění je často důsledkem snahy mít nade vším kontrolu. Kterou má na svědomí především vaše ego. Tahle část osobnosti je jinak k podnikání nezbytná, ale zrovna v otázce připoutanosti může nadělat víc škody než užitku.

Zkuste připustit, že existuje nějaký vyšší princip, který i bez vašeho přispění uspořádá věci tak, jak mají být. A důvěřujte, že to skutečně udělá. Ze začátku je to nezvyk. Ale po pár týdnech nebo měsících zjistíte, že když se necháte trochu unášet proudem a nesnažíte se kontrolovat každý okamžik, prodej i samotné podnikání vám jde mnohem snáz.

Držím palce.

Foto Andraz Lazic, Unsplash