Funky business? Navždy!
Doba čtení 2,4 min.

Dnešní trhy už nestojí na hmotě. To, co hýbe světem, už dávno není výroba, produkty, nebo dokonce suroviny. Skutečnou konkurenční výhodu představují nápady, talenty a inovace. S touhle myšlenkou přišli před deseti lety dva stockholmští profesoři ekonomie, Kjell A Nordström a Jonas Ridderstråle. A trefili se.

Jejich kniha Funky business, aneb Jak chytré hlavy dokážou rozhýbat business a přimět peníze k tanci, byla přeložena do jedenatřiceti jazyků a vyšla ve více než 60 zemích světa. Bestsellerem se stalo i pokračování – Karaoke kapitalismus. Ale svět se mění a být funky mimo jiné znamená měnit se s ním. A tak autoři v roce 2007 přepsali původní knihu z nového pohledu. Vznikl Funky Business navždy.

Dvě holé hlavy, které dominují přebalům všech tří českých vydání, dokázaly vystihnout a přesně popsat podstatu i vývoj moderního marketingu. Jelikož další marketingový guru, Seth Godin, nosí podobný účes, skoro to vypadá, že revolučním myšlenkám se nejlépe daří v holé lebce. (Zajímavá idea, ale nejspíš ji nedotáhnu k realizaci:-)).

Ale zpátky k věci. Ačkoli to spousta firem (a lidí) nechce slyšet, tradiční technologie, instituce a hodnoty se otřásají v základech. Chcete nejen přežít, ale i vydělat peníze? Buďte funky.

Jaké vlastnosti má taková funky firma?

  • Je úzce zaměřená. Prodávat všechno a všem už nejde. Je potřeba si vybrat. Úspěšné firmy vědí, kdo je jejich zákazník, a jsou schopny mu přizpůsobit nabídku.
  • Využívá pákový efekt. Globálně propojená společnost nutí firmy užívat kompetence novým způsobem. Samotné zeštíhlování a minimalizace nestačí. Funky firma místo hubnutí posiluje svaly.
  • Je extrémně inovativní. Okopírovat nápad trvá v globálně propojené společnosti jen několik dní. Nebo hodin? Recept na podnikatelský úspěch představuje novátorské myšlení a schopnost neúnavně čerpat inspiraci.
  • Je heteroarchická, složená z mnoha různých hierarchií. Samotná hierarchie a pyramidální struktura (starořecký vynález) už překotné 21. století jednoduše nestíhá. Složitost je třeba proměnit v jednoduchost. Pyramidy jsou nahrazovány hřišti.

Funky svět si žádá funky marketing. Zákazníka už nestačí jenom uspokojit – chce být překvapen. Spoléhat se na tradiční metody a namlouvat si, že marketing nezačíná dávno před podnikatelským záměrem, jaksi nefunguje. Nebo nefunkuje? A jak moc funky jste vy?

Publikováno: 11.04.2009Rubrika: Plánování a strategieŠtítky: , ,
Jsem byznys mentorka, kartářka a poradkyně pro podnikatele ve službách. Pomůžu vám propojit vaše podnikání s vaší duší. Nejčastěji řeším cenotvorbu, autentický marketing a budování osobní značky. Nabízím poradenství, mastermind, klub Duše byznysu a digitální produkty. Od roku 2008 píšu blog a vydávám úplňkový zpravodaj.

Podělte se o článek na sítích:

Líbil se vám článek?

Nechte si podobné texty posílat každý měsíc e-mailem v Úplňkovém zpravodaji.
Navíc dostanete zdarma úvodní sérii (3 e-maily) s MP3 meditací, ve které se potkáte s Duší vašeho byznysu.

.