6 důvodů, proč marketingové plány nefungují

/6 důvodů, proč marketingové plány nefungují

„Marketingový plán? Tak s tím na mě nechoďte. Zkusili jsme to a bylo to úplně k ničemu.“ I tohle občas slýchám. Na druhou stranu mám celou řadu klientů, kterým se právě díky marketingovému plánu podařilo obrátit firmu do černých čísel, zlepšit obchodní výsledky, a vůbec být ve svém podnikání šťastnější a spokojenější. Proč právě váš marketingový plán neplní vaše očekávání? Tady je šest nejčastějších příčin.

1. Plán v hlavě. Nepotřebujete si nic psát, natož vyplňovat nějaké tabulky, protože máte všechno v hlavě? Většina cílů, které nezachytíte na papír, se nikdy nevyplní. A s plány je to stejné. Teprve při psaní marketingového plánu si uvědomíte, kam doopravdy chcete své podnikání směrovat. Co vás baví, které aktivity vedou k cíli, a kolik peněz chcete investovat. Napsané dokumenty je také snazší sdílet se spolupracovníky a zaměstnanci, takže máte jistotu, že táhnete nejen za jeden provaz, ale i za stejný konec.

2. Špatně nastavené cíle. Marketingový plán má mít jeden hlavní cíl. Mělo by to být něco, o co opravdu stojíte a co má pro vás samo o sobě hodnotu. Nefunkční cíle buď nejsou měřitelné (mít více zákazníků), jsou příliš nízké a nemotivují (udržet loňský obrat), nebo jsou příliš vysoké, takže dopředu nepočítáte s jejich dosažením (zvýšit zisk o 5000 %). Stejně časté jako zrádné je nastavit si místo cíle strategii (oslovit zákazníky, spustit webové stránky). Dobře nastavený cíl vás přitahuje a nenechá v klidu, dokud se vám ho nepodaří dosáhnout.

3. Neznalost zákazníka. Cílová skupinaje po cíli druhou nejdůležitější součástí marketingového plánu. Celá řada podnikatelů neví, kdo ve skutečnosti kupuje jejich výrobky a služby. Často mají jakési demografické tušení, třeba „žena ve věku 30 – 50 let se SŠ vzděláním, žijící v Praze“. Ale uniká jim to podstatné, totiž co odlišuje jejich zákazníky od ostatních lidí. Často to bývá určitý postoj k životu, nebo společný problém, který potřebují vyřešit. Zkuste přemýšlet nejen o tom, kdo vaši zákazníci jsou, ale i o tom, co skutečně chtějí, jaké mají potřeby, hodnoty, obavy nebo sny.

4. Velké oči. Lidé mají často tendenci si na sebe naložit víc, než unesou. Zhubnout, přestat kouřit, chodit častěji do posilovny a ještě začít psát blog. To vše od prvního ledna. Do měsíce je většinou zase všechno při starém. Jediné, co se o něco zvětší, je odpor k dalšímu plánování. Marketingový plán není dokument, který by měl od základu změnit vaše návyky a obrátit váš život vzhůru nohama. Je to mapa, která vás přiměje zamyslet nad svým podnikáním a soustředit energii tam, kde přináší největší výsledky. Nečekejte od sebe zázraky. To ale neznamená, že se nestanou.

5. Nudná forma. Marketingový plán má většinou podobu jednoho nebo více listů A4 s předdefinovanými kolonkami. Suchý text ale nemusí vyhovovat každému. Proto se nebojte zapojit kreativitu. Plán si vybarvěte, doplňte obrázky nebo ho proměňte v koláž vystříhanou z časopisů. Ztvárněte plán jako sadu motivačních karet, nebo si ho nahrajte na diktafon a pouštějte před spaním. Hrajte si a experimentujte. Čím víc vás to bude bavit, tím lépe.

6. Pochybnosti. Říkáte si, že nikdo neví, co bude zítra, proto nemá smysl cokoli plánovat? Připadá vám plánování příliš komunistické, nebo naopak příliš americké? Máte dopředu strach, že to zase nevyjde? Nebo se bojíte, co by se stalo, kdyby to tentokrát náhodou vyšlo? Léky, kterým nevěříte, neléčí. A s marketingovými plány je to stejné. Tentokrát zapomeňte na všechny dobré protiargumenty a prostě to zkuste.

Autor: |2016-12-11T15:15:56+00:003. 4. 2013|Kategorie: Strategie a plánování|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.