Kudy chodím, tudy hlásám, že o nástrojích to není. Ty nejlepší věci se podle mě dají vyčarovat s prázdnýma rukama. A mnoho „chytrých vychytávek“ sice funguje, ale jejich nastavováním strávíte daleko víc času, než kolik vám ho reálně ušetří.

Při výběru nástrojů, a zejména on-line aplikací, jsem zkrátka hodně opatrná. Přesto jsem našla pár takových, které mi skutečně dělají život jednodušším a které můžu s klidným svědomím doporučit. Do své „první pětky“ jsem vybrala ty, které používám nejčastěji a které jsou dostupné na počítači i na mobilu. Tady jsou.

1. Trello

Dlouho jsem žila v přesvědčení, že nezvládám projektový management. Až mě Mira Vlach na svém školení přesvědčil, že je to jinak. Mám toho prostě moc a ztrácím přehled. Od té doby jednak pravidelně redukuji počet svých závazků, jednak svědomitě používám Trello.

Na jedné tabuli v něm mám pečlivě sepsané všechny aktivní projekty, konzultace, nové produkty i kurzy. Další mi slouží jako publikační kalendář, kde mám přehled o všech tématech i rozepsaných článcích na blog. Na další si píšu vize, sny a nápady, které bych možná někdy chtěla realizovat. A pak mám ještě jednu, kam si píšu knihy, které se chystám přečíst, filmy, které chci vidět, a místa, která mám v úmyslu navštívit.

Tip: Na myšlenku využít Trello jako publikační kalendář mě přivedl Marek Prokop. Přečtěte si, jak s ním pracují v Čaji týdne.

2. Google kalendář 

Nerada chodím pozdě. A ještě víc mě děsí představa, že bych někam nepřišla vůbec. Svůj první papírový diář jsem si proto pořídila už na základní škole. Asi před šesti lety jsem ho nahradila elektronickým. Ze dvou důvodů – chytrý telefon mám v kapse pořád a schůzky se v elektronické formě přece jen ruší nebo přesouvají snadněji.

Jelikož Google účet a mobil s Androidem už jsem měla, Google kalendář byl nejjednodušší volba. Oceňuji opakované události (třeba když pořádám vícedenní školení), možnost na schůzku přizvat ostatní, a v mobilu zejména napojení na mapy.

3. Buffer

Většinu dne nesedím u počítače, ale školím, konzultuji nebo běhám po schůzkách. Přesto chci, aby každý pracovní den něco vycházelo na sociálních médiích. A o to se mi stará Buffer. Podporuje většinu běžně používaných sociálních sítí, od Facebooku přes Twitter, LinkedIn a Instagram až po Pinterest. Ve verzi zdarma s ním můžete propojit jeden profil na každé síti a dopředu naplánovat až 10 příspěvků.

Nejlepší vychytávka je ale rozšíření pro Google Chrome. Když čtu zajímavý článek, který chci sdílet, prostě kliknu na ikonku v prohlížeči. Napíšu komentář a článek se sám disciplinovaně zařadí do fronty a v nastaveném čase publikuje. Poskytuje i základní analytická data o tom, jak byl který příspěvek na které síti úspěšný.

Tip: Obrázky a citáty pro sociální média se dají jednoduše a zdarma tvořit v přidružené aplikaci Pablo.

4. Fakturoid

Na začátku podnikání jsem vyráběla faktury ve Wordu. Vypadaly hezky, ale byly pracné. Že jsou zaplacené, jsem musela evidovat vedle v tabulce. Nemluvě o tom, jak často jsem zapomněla upravit číslo dokladu nebo datum vystavení.

Tak jsem začala zkoušet různé on-line fakturační nástroje. Až jsem (asi už natrvalo) zakotvila u Fakturoidu. Vystavit fakturu umí bleskurychle. Stačí napsat IČO odběratele, ostatní údaje už si doplní sám, a na jednotlivé produkty a služby má praktické šablony. Podle bankovního účtu eviduje zaplacené faktury, a když objeví nějakou neuhrazenou, sám pošle zdvořilou upomínku. Prostě vystavuje faktury, které je podle jedné mé klientky radost dostávat.

5. Todoist

Nevím, jak vy. Ale já, čím jsem starší, tím víc jsem vděčná za každou věc, kterou nemusím nosit v hlavě. Takže když mě napadne nějaká myšlenka nebo věc, kterou chci udělat, potřebuju ji rychle někam vysypat. Jednoduchý a intuitivní úkolovník Todoist je na to ideální nástroj.

Je založený na principech GTD, takže má tzv. inbox, základní adresář, kam ideu můžete zaznamenat a teprve pak se rozhodnout, kam vlastně patří a jaký termín k ní nastavit. Existuje v mnoha podobách, já nejčastěji využívám doplněk pro Google Chrome nebo appku v mobilu. Úkoly mám rozdělené na barevné kategorie podle projektů. Kromě pracovních úkolů si zaznamenávám také ty, které se týkají domácnosti (vyžehlit), péče o sebe (objednat se k holiči), nebo rutin (zálohovat na disk).

Tip: Obsáhlý přehled toho, co Todoist umí a jak s ním pracovat, sepsal Daniel Gamrot.

Kdybyste vy měli vybrat svých pět aplikací, které by to byly? Podělte se v komentářích.

Foto: Ashley Schweitzer, Unsplash