Nejčastější právní přešlapy v praxi marketéra

/Nejčastější právní přešlapy v praxi marketéra

Neznalost zákona neomlouvá. Takto často uvádím své semináře, určené zejména uším a očím marketérů. Že marketéři intuitivně tuší, kudy vedou jejich hranice tvorby – to vím. Že v tom však nemají zcela jasno – to víte? Na seminářích potom se vztyčeným prstem připomínám: Právní přešlapy? Proč ne. Ale musíte o nich vědět. Jen tak si totiž budete schopni spočítat, kolik vás vlastně kampaň může stát. Do rozpočtu totiž zahrnete i případné výdaje na právníky, soudy či pokuty. A v jakých případech se na tenkém ledě pohybujete nejčastěji?

 1. Autorská práva – když cituji, jsem v pohodě?

Pracujete ve svých kampaních s fotkami, články, mapami, hudbou…? A umíte chodit v autorských právech? Abyste dílo, které jste sami nevytvořili, mohli v kampani použít, musíte si umět nastavit licence s autory nebo mít jejich souhlas.

Pouhá citace zdroje na věci nic nemění – citování není vaší vstupenkou k volnému užití. Že jste si dílo objednali nebo že ho vytvořil „váš“ člověk? Fajn, i tehdy jste ale závislí na nastavení smlouvy – jen ta vám určí, co všechno s dílem můžete nebo naopak nesmíte dělat.

Úpravy článků, citování autora, práva na zdrojový soubor, užití online i offline – věci, které se zdají být marketérům samozřejmé, připadají stejně  samozřejmé i grafikům, fotografům nebo copywriterům. Jen z opačného úhlu pohledu.

K licencím je potřeba umět si pohlídat také pravidla pro sdílení, embeddování nebo framing. Pravidla sociálních sítí potom dokáží v tomto právním labyrintu přidat nejednu slepou uličku.

2. Nekalá soutěž – události, které se vás netýkají

Nekalá soutěž představuje bezedný koš možností, jak se nechat zažalovat konkurencí. Nebudu vás ale nudit výčtem, co všechno sem spadá. Chcete-li mít jistotu, že se vás nekalá soutěž netýká, naučte se respektovat minimálně tato pravidla:

  • Nespojujte se s veřejným děním, slavnými osobnostmi, sportovními nebo kulturními událostmi, pokud k tomu nemáte rozumný důvod (např. pokud nejste oficiální sponzor či partner akce).
  • V kampaních nepoužívejte hlášky z cizích děl a nestavějte na nich pointu.
  • Neobouvejte se do konkurence – i kdybyste pro to měli sebelépe nabito.
  • Nelžete, neupravujte si produkt k obrazu svému – a vlastně tak nějak: buďte fér.

Nejedna společnost už si svou nekalosoutěžní reklamní kampaní řádně popálila prsty. Mějte se tedy na pozoru, tenhle typ popálenin může vyjít na miliony korun.

3. Ochrana osobnosti – jen si vás tak trochu vyfotím

Spotřebitelské soutěže, firemní večírky, prodejní akce – a fotky putují na sociální sítě. Věděli jste ale, že k vyfocení účastníků na svých akcích potřebujete jejich souhlas? A co víc, že tento souhlas mohou vzít kdykoliv zpět? V případě, že platíte modelům, aby se stali součástí vaší kampaně, i oni si svou účast mohou kdykoliv rozmyslet. Případné finanční odškodnění za náklady na přefocení reklamy je pak vždy otázkou správně nastavené smlouvy. A ta se velmi často nedohledá.

4. Osobní údaje – není newsletter jako newsletter

O strašáku jménem GDPR, které přináší novou úpravu osobních údajů, jste už nejspíš slyšeli. Média tuto neskloňovatelnou zkratku skloňují čím dál častěji. S osobními údaji marketéři pracují dnes a denně – fotografie, emailové adresy, telefony, jméno a příjmení, cookies, IP adresy (ano, ty taky) – výčet je téměř nekonečný.

Málokterý marketér však ví, co si při nakládání s osobními údaji může (a co nesmí) dovolit. O to více vyděšených pohledů vídám, když na školení k GDPR upozorním, že jde sice o novou úpravu, která k nám míří „až“ v roce 2018, ale že nepřináší skoro nic, co by marketéři neměli znát (a mít nastaveno) už od roku 2000.

Problém  je, že marketéři ochranu osobních údajů doteď podceňovali  – nemají správně nastavené souhlasy, splněnou informační povinnost nebo nastavené databáze tak, jak zákon o ochraně osobních údajů již několik let požaduje.

V takovém případě počítejte s tím, že data, která jste nasbírali, bude potřeba vyhodit do koše a začít je shromažďovat znovu a lépe, abyste se vyhnuli vysokým pokutám. Obrovské sankce jsou totiž ta nejvýznamnější změna, kterou GDPR přináší.

Chcete vědět, jak jste na tom s právními základy v podnikání a marketingu? Otestujte se.

Foto Dalton TouchberryUnsplash

Autor: |2017-10-13T16:14:14+00:0013. 10. 2017|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , , |

O autorovi:

Petra Dolejšová je advokátkou a jednatelkou AK eLegal. Specializuje se na právo v oblasti marketingu, médií a ochranu duševního vlastnictví. Za svou praxi již proškolila tisícovku marketérů a začínajících i zkušených podnikatelů. Stovkám jednotlivců i firem pomohla konkrétním problémům v oblasti marketingového a mediálního práva předejít nebo je vyřešit. Je také autorkou řady článků k této problematice, jak v právně, tak marketingově zaměřených médiích.