Nefunguje vám marketing? Možná vím proč.

/Nefunguje vám marketing? Možná vím proč.

Čím déle působím jako marketingový poradce, tím víc jsem o tom přesvědčená: marketing funguje, když se mu věnujete. Přesto se občas potkávám s klienty, kteří navenek dělají všechno správně, a jejich firma přesto ne a ne se postavit na nohy. Podle mé zkušenosti za tím nejčastěji stojí jeden ze tří důvodů.

1. Nechuť

Zdá se vám to moc jednoduché? Ale je to tak. Drobní podnikatelé nejčastěji neprosperují proto, že se jim prostě nechce.

Většina z nich navíc dokáže být velmi kreativní ve vymýšlení důvodů, proč to či ono nejde, nefunguje, není možné. Podle mě se podnikatelem člověk stává až ve chvíli, kdy místo toho začne přemýšlet, jak by to šlo.

Chápu, že je těžké si to přiznat. „Nedaří se mi“ zní o tolik líp než „nemám do toho chuť“. Pokud se vás to týká, zkuste zapřemýšlet, co onu nechuť způsobuje. Případně se přestat trápit a raději si najít slušně placené zaměstnání.

2. Únik energie

Rozjet firmu a udržet ji v chodu znamená neustále do ní pumpovat energii. Jelikož vás práce baví, není to ani nijak obtížné.

Dokud se neobjeví situace, která vás přiměje investovat čas a energii jinam. Snad nejčastější jsou osobní a vztahové problémy, nemoci, soudy, rozvody, exekuce, či docela obyčejné nadšení pro něco jiného, ať už je to koníček nebo nová láska.

Jakmile zmíněný stav odezní, většinou se to spraví samo a zakázky začnou zase přibývat. Když vás ale něco dlouhodobě naplňuje víc než vaše podnikání, je nejspíš čas se zamyslet nad tím, proč to tak je a co s tím chcete dělat.

Sázet na jistotu je stejný příběh. Spousta lidí začíná podnikat ve chvíli, kdy jsou zaměstnáni na plný úvazek. Plánují, že až se to rozjede, jistotu stálého platu opustí a vrhnou se naplno do podnikání. Jenže ten okamžik pořád nenastává a nenastává. Z vlastní firmy je nadosmrti vedlejšák.

Drobné podnikání vyžaduje celého člověka. Zadní vrátka a iluzorní jistoty nefungují. Abyste mohli zažít radost z letu, prostě musíte skočit.

3. Vžitá přesvědčení

Většinu z nich jsme si odnesli z dětství nebo z období dospívání. Převzali jsme je od rodičů, učitelů a pionýrských vedoucích. Nebo jsme si je vytvořili sami.

Nejčastěji se týkají:

  • peněz (peníze kazí lidi; k penězům se nedá přijít poctivě; správný intelektuál má smrdět korunou),
  • práce (když se pořádně nenadřu, nezasloužím si odměnu; práce nemá být zábava; peníze se vydělávají v potu tváře),
  • prodeje (nabízet zboží a služby lidi obtěžuje; prodávat je neslušné; prodejci nemají žádné přátele),
  • vlastní hodnoty (nezasloužím si úspěch; vydělávám, kolik si zasloužím; nemám na víc; nemůžu být úspěšnější než můj otec, bratr nebo soused).

Řešení je relativně jednoduché, i když bolestné. Většinou si je stačí uvědomit a přestanou vám kazit život i účetní závěrku.

A který důvod brání v úspěchu vám?

Foto: Bethany Legg

Autor: | 2017-12-17T22:53:38+00:00 4. 8. 2011|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.