Dáváte si slovo roku? Autorku téhle techniky, Christine Kane, přestala bavit novoroční předsevzetí. A tak se je rozhodla nahradit. Jedním slovem. Prostě si vyberete jedno jediné slovo, které vás povede následujícím rokem. Jednoduché a přitom silné.

Moje slovo pro rok 2020 už mám pár týdnů vybrané. ALIGN. Znamená srovnat, zarovnat nebo vyrovnat se. Já ho vnímám i ve významu být více v souladu. Sám nebo sama se sebou, s vnitřními i vnějšími cykly i se světem okolo.

Poslední dobou je to věc, se kterou nejčastěji pomáhám svým klientům. Nastavit si podnikání tak, aby v něm mohli být sami sebou a aby jim v něm bylo dobře. Aby nemuseli používat marketingové nástroje, které sami vnímají jako agresivní a obtěžující, a přitom vydělali dost na to, aby mohli vést takový život, jaký jim vyhovuje.

Podle mě je podnikání hlavně cesta k sobě. A hlavním cílem marketingu je naladit se tak, abychom byli sami sebou. Tím začneme automaticky přitahovat klienty, kterým můžeme být skutečně užiteční, a se kterými je radost pracovat.

Na Instagramu to dobře vystihl marketingový konzultant George Kao: „Tím, že jsem autentický, přitahuji lidi, kteří jsou se mnou sladění srdcem i myslí. Přesvědčování tím pádem není potřeba. Je jen vzdělávání, služba a přátelství. I když prodávám, nepřesvědčuji, ale snažím se porozumět. Pokud je moje nabídka v souladu s potřebami a touhami zákazníka, rozhodnutí je zjevné. Vzájemné Ano.“

O autentickém marketingu je samozřejmě snazší mluvit než ho dělat. Proto vám chci nabídnout tři otázky, které vám ve výše zmíněném slaďování pomohou.

1. Jaké hodnoty žijete?

Hodnoty, které si tak rádi píšeme na web, mohou být největší klišé. A zároveň oblast, kde se naše pečlivě budovaná image nejčastěji rozchází s realitou. Uvědomit si, co je pro vás v životě důležité, je jenom první krok. Ten druhý je ujasnit si, jak se dané hodnoty budou konkrétně projevovat ve vaší praxi.

Leží vám na srdci ochrana klimatu, ale vyrábíte věci, které produkují zbytečný odpad, nebo přepravujete zboží letadlem přes půl světa? Hlásáte svobodu a nezávislost, a přitom pracujete na švarcsystém pro jednoho dominantního zákazníka? Je vaší hodnotou respekt, ale mezi klienty máte lidi, kteří buď nerespektují vás, nebo staví svůj byznys na manipulativních technikách?

Sepište si svoje hodnoty. Pokud už je sepsané máte, tak se k nim vraťte. A zkuste domyslet o dva kroky dál, jestli je naplňujete nejen na papíře, ale i v každodenní skutečnosti.

2. Kdo jsou vaši předkové po řemesle?

Když se řekne předkové, většina z nás si představí minulé generace svých příbuzných. Kromě předků „po krvi“ ale můžeme vnímat i předky „po řemesle“. Jsou to lidé, kteří v historii dělali tutéž práci jako my.

Jako farmář to máte docela jednoduché. Zemědělstvím se naši předkové živili už po staletí. Překladatelství nebo třeba obuvnictví jsou také řemesla, stará jako lidstvo samo. Ale co když třeba tvoříte webové stránky, montujete handsfree sady do aut, nebo obchodujete s bitcoiny? Jinými slovy máte profesi, která jen jednu generaci zpátky v podstatě neexistovala?

Pak dává smysl přemýšlet o tom, co považujete za podstatu své práce, jak vnímáte její přínos, a s jakými aspekty se identifikujete. Já jsem si jako své předky po řemesle vybrala čarodějnice. Nějaká byla skoro v každé vesnici. Chodilo se za nimi pro radu, pro bylinky, pro pomoc. Jako marketingová poradkyně jsem si ale stejně dobře mohla vybrat třeba učitele, mudrce nebo posly dobrých zpráv.

Vaši předkové po řemesle vám mimo jiné pomohou určit váš archetyp. Tzv. archetypů značek, jak je popsaly Carol S. Pearsonová a Margaret Marková, je celkem 12. Liší se především tím, co dělají a co slibují zákazníkům. Vyberte si jeden, ke kterému máte nejblíž. Dozvíte se něco o sobě a zároveň si dost zjednodušíte marketingovou komunikaci. Vládnete-li angličtinou, můžete si vyzkoušet test archetypů, který má na svém webu Kaye Putnam.

3. Jak zacházíte se svou divností?

Pokud podnikáte sami na sebe, dává smysl si položit otázku, v čem jste divní. Svoje klienty na tohle téma občas nechávám sepisovat celostránkové seznamy. Právě na tom, co je neobvyklé nebo zvláštní, se totiž dá dobře stavět zapamatovatelná osobní značka. Vaší „divností“ přitom může být cokoli –  koníčky a zájmy, povahové vlastnosti nebo specifický styl oblékání.

Každý člověk, každá firma či značka je něčím specifická. Každý se pohybujeme v nějakém svém životním kontextu, máme zájmy a oborové znalosti. A ty buď můžeme od své práce oddělovat nebo je k ní přimíchat a vytvořit tak nezapomenutelný ďábelsky osvěžující koktejl,“ píše Víťa Válka, známý také jako grafik z karavanu.

Osobní značka, kde divnost vůbec není zastoupená a nijak se s ní nepracuje, sice navenek vypadá profesionálně, ale zároveň jí něco chybí. Dává tušit, že někde vzadu možná bude něco zajímavého. Ale v principu to není určeno pro oči a uši zákazníků.

Když je divnost takové terno, proč ji ještě nepoužívá každý? Protože vyjít s ní na světlo zpravidla vůbec není jednoduché. Mnohdy je to hluboký osobní proces, který zabere i několik let.

Jednou z mých divností je, že vykládám tarotové karty. Tarotkoučink dnes nabízím jako součást podnikatelského poradenství a mentoringu. Ale trvalo mi docela dlouho, než jsem si to takhle troufla napsat na web.  A na sociálních sítích i na živo jsem si na to vyslechla spoustu poznámek.

S odstupem vidím, že to mělo smysl. Dobrý marketing má totiž podle mě dělat dvě věci. Přitahovat ty správné zákazníky a stejně účinně odradit ty ostatní. Přijatá a dobře aplikovaná divnost je k tomu dost dobrý nástroj.

„Svět potřebuje ten zvláštní dar, který máte jenom vy.“ Marie Forleo

Foto Lina Trochez, Unsplash