Slevové servery mají svůj boom dávno za sebou. Přesto stále existují a nabízejí své služby i drobným podnikatelům a živnostníkům. Možná i vás už napadlo zkusit na některém z nich nabídnout svoje služby. Ale to, co vypadá jako výhodný a snadný způsob propagace, může mít zejména pro menší firmy smutné konce. Takže je potřeba se mít na pozoru. A to hned ze tří důvodů.

Důvod první: nové zákazníky nejspíš nezískáte

Většina firem se na slevové servery vrhá s cílem získat nové loajální zákazníky. Což se skutečně podaří jen v minimálním počtu případů. Většinu zákazníků slevových serverů totiž tvoří slevoví turisté.

Určitě taky nějakého znáte – v pondělí jede do Dejvic na řízek, v úterý na Černý Most do posilovny, ve středu na Žižkov na masáž, ve čtvrtek hraje v Malešicích bowling a v pátek si na Opatově sype mezi uši tři piva za cenu jednoho.

To vše samozřejmě za slevové poukázky. Pokud nevyrazí někam na zlevněný víkend, leží doma, neb už ho to cestování zmáhá. A to se ještě včera smál seniorům, schopným jet přes půl Prahy do tržnice pro levnější máslo.

Slevové servery skutečně pomáhají budovat věrnost. Ale ke slevě, ne k vašemu podniku. I když budou spokojeni, místo aby se vrátili, vyrazí za další výhodnou nabídkou.

Důvod druhý: zato přijdete o ty stávající

Slevový server vám nejen nezíská nové, ale dokonce vás může připravit i o vaše stávající zákazníky. Většina firem totiž není na náhlou vlnu zájmu připravená.

Bazén, ve kterém se najednou nedá udělat ani tempo, přiměje spoustu doposud věrných zákazníků zahodit permanentku. Stejně jako posilovna, kde se na jednotlivé stroje stojí fronty.

Do restaurace, kde čekáte víc než hodinu na jídlo, už se nejspíš taky nebudete vracet. Vlna zákazníků s vouchery se vaší firmou převalí jako tsunami. A zanechá podobné následky.

Důvod třetí: a možná ještě zkrachujete

Podmínkou pro inzerci na slevovém serveru je nabídnout slevu alespoň 40–50 procent. Dalších 20–30 % si jako provizi vezme slevový server.

Nejeden provozovatel služeb se při takových počtech dostane hluboko pod náklady. Pohroma je pak o to větší, čím víc zákazníků výhodné nabídky využije.

Než uspokojíte všechny majitele voucherů, můžete pracovat i několik měsíců za směšně nízkou cenu. A než se nadějete, nebude z čeho platit nájem.

Kromě toho – opravdu potřebujete někoho dalšího k tomu, aby nabízel vaše služby za 20 % jejich původní ceny?

Foto: Fabian Blank