Jak v podnikání růst
Doba čtení 6,2 min.

Rozhovor s Jiřím Rosteckým o podnikání, které má smysl

Jaký je rozdíl mezi malým a velkým podnikatelem? Musí mít růst vždycky podobu většího týmu a vyšších tržeb? A jak se za posledních 14 let změnil pohled podnikatelů na vlastní rozvoj? O tom všem jsme si povídali s Jirkou Rosteckým, byznys mentorem, který za svou kariéru natočil přes 1500 podcastových epizod s malými i většími podnikateli.

Podnikání jako nástroj pro lepší život

„Pro mě osobně je růst hodně o sebepoznání, nějakém svém vnitřním seberozvoji, o tom objevování toho, co ten život všechno skutečně nabízí,“ začíná Jirka. Jeho cesta podnikáním začala už v 18 letech živnostenským listem, ale naplno se považuje za podnikatele až posledních 5-7 let.

Za tu dobu se z textových rozhovorů na blogu s původním názvem Mladý podnikatel vyvinul komplexní ekosystém služeb – od podcastu přes off-line akce až po individuální mentoring. „Dneska to moje podnikání obsluhuje úplně všechny nebo drtivou většinu podnikatelů. Pokud jsi na volné noze, najdeš spoustu obsahu. Pokud máš malou, střední, velkou firmu, najdeš spoustu relevantního obsahu.“

Být malý je nebezpečné

Jedním z klíčových témat rozhovoru bylo to, že růst není otázkou ega, ale bezpečnosti. „Být malý znamená být zranitelný a mít možná velký problém, když opravdu nastane něco nepříjemného,“ vysvětluje Jirka.

A nepříjemné situace přicházejí častěji, než si myslíme – od ztráty klíčového klienta přes odchod důležitého zaměstnance až po příchod umělé inteligence, která mění celé obory.

„Za těch posledních přibližně čtyři pět let jsme vystřízlivěli v tom, že růst není sprosté slovo. Že nerůst a řekněme nerůst zdravě a nějakým způsobem řízeně a plánovaně je poměrně riskantní.“

Co znamená být velkým podnikatelem?

Překvapivý pohled nabídl Jirka na otázku, kdo je vlastně malý a kdo velký podnikatel. Freelancer, který vydělává stovky tisíc měsíčně nebo i miliony – já taky znám takových několik – není malý podnikatel.“

Podle něj je klíčové mít byznys diverzifikovaný, fungující marketing a prodej, a nebýt závislý na jednom dominantním klientovi. „Znám velmi málo majitelů firem, kteří si měsíčně dokážou pravidelně vyplácet stovky tisíc pro sebe. Minimum takových znám. Ale mezi freelancery, kteří dělají vysoké desítky tisíc nebo dokonce i stovky tisíc jich není málo.“

Většina freelancerů vlastně nepodniká

Tvrdé, ale podle Jirky pravdivé zjištění: „Většina freelancerů ti řekne, že na volnou nohu šli proto, aby neměli šéfa, aby měli svobodu. No, pak když se ale podíváš na tu realitu, ve které žijí, tak místo jednoho šéfa mají třeba čtyři, pět šéfů v podobě klientů.“

Typický freelancer tráví 95 % času prací pro klienty a řešením backoffice. Na vlastní byznys mu nezbývá čas ani energie. „To jsou prostě zaměstnanci, zaměstnanci na dálku a svému podnikání se nevěnují.“

Co s tím?

Jirka doporučuje několik konkrétních kroků:

1. Vyhradit si čas na vlastní byznys

„Jeden den v týdnu se budeš věnovat jenom svému podnikání. A na základě toho poznám, jak ten člověk to opravdu myslí vážně nebo ne, protože jinak to nejde.“

2. Znát svou přidanou hodnotu

„Pokud jako podnikatelka na volné noze chceš být relevantní a úspěšná i za 3, 5, 10 let, tak je dobré, abys přemýšlela nad svojí přidanou hodnotou pro ostatní. Pro koho seš užitečná, jaký reálný problém mu dokážeš vyřešit?“

3. Definovat ideálního CEO svého byznysu

„Představ si, že na pozici ředitelky tvého podnikání si někoho najmeš. Co by takový člověk měl dělat? Co by měl umět? Jaké by měl mít vlastnosti, dovednosti?“ Z této úvahy vyplyne, co se potřebuješ naučit a jak efektivně hospodařit se svým časem.

4. Investovat do podnikání

„Kolik freelancerů má marketingový budget? Minimum. Naprosté minimum.“

Radikální zodpovědnost

Když podnikatelé přijdou s tím, že narazili na strop, Jirka se jich ptá: „Čím jste si to způsobili?“ Nejde o hledání viníka venku – „zmizely nám marže, protože přišly zahraniční marketplacy“ – ale o pochopení vlastního podílu na situaci.

„Už před devíti lety jsem měl v podcastu lidi, kteří varovali před příchodem Amazonu a dalších velkých hráčů. Co jsme s tím za těch devět let udělali? Nic.“

Vztah mezi byznysem a osobním růstem

„Ten byznys je odraz nás. Ten byznys je takový, jaká jsi ty. Každá firma je odrazem svého majitele.“

Podle Jirky velmi často brání růstu různé bloky a traumata – strach z prodeje, nedůvěra v lidi, pocit, že nejsem dost dobrý. „Velmi často u freelancerů se setkávám se strašně moc bloky, traumaty, nějakými špatnými zkušenostmi v otázce toho obchodu a prodeje a marketingu.“

Co pomáhá nejvíc?

Na otázku, co ho v posledních letech nejvíc posunulo, odpovídá Jirka jednoznačně: „Vztahy. Tak to je asi největší životní zkušenost pro každého, ať už ty dobré vztahy, tak i ty špatné.“

Pomohla mu také terapie, která mu otevřela oči k různým úhlům pohledu na problémy, a především ambice pomáhat klientům co nejlépe. „Moje dlouhodobá mise je – já jsem si říkal jako Alza má takové to ‚objednávka myšlenkou doručení teleportem‘. Já mám, že chci lusknutím prstu vyřešit podnikateli jakýkoliv problém.“

Závěrem: Stále jednodušeji vydělávám stále více peněz

Jedním z Jirkových osobních kréd je věta: „Stále jednodušeji vydělávám stále více peněz.“ V tom se skrývá mnoho – efektivita, diverzifikace, přidaná hodnota, správné ocenění služeb.

A co by vzkázal svému mladšímu já? „Asi bych mu popřál, že se má hodně na co těšit a že ho čekají moc hezké věci.“

Celý rozhovor si poslechněte ve videu. Jirku Rosteckého najdete na jeho webu nebo v jeho podcastu, kde je k dispozici už přes 1500 inspirativních rozhovorů s podnikateli.

Další podobné rozhovory (třeba s Michelle Losekoot, Martinem Kavkou, Tomášem Vachudou, Michalem Bartošem, Anetou Martinek nebo Petrou Dolejšovou) najdete v klubu Duše byznysu.

Pokud vás zajímá ten rozhovor, ve kterém se Jirka před 10 lety ptal mě, najdete ho tady.

Jsem byznys mentorka, kartářka a poradkyně pro podnikatele ve službách. Pomůžu vám propojit vaše podnikání s vaší duší. Nejčastěji řeším cenotvorbu, autentický marketing a budování osobní značky. Nabízím poradenství, mastermind, klub Duše byznysu a digitální produkty. Od roku 2008 píšu blog a vydávám úplňkový zpravodaj.

Podělte se o článek na sítích:

Líbil se vám článek?

Nechte si podobné texty posílat každý měsíc e-mailem v Úplňkovém zpravodaji.
Navíc dostanete zdarma úvodní sérii (3 e-maily) s MP3 meditací, ve které se potkáte s Duší vašeho byznysu.

.