Děláte dobře svou práci? Pokud jste už nějakou dobu na volné noze, pravděpodobně ano. Nacházíte klienty, odevzdáváte hotové zakázky a vyděláváte peníze. Většina freelancerů se ale dříve či později dostane do bodu, kdy to přestává stačit. Je načase objevit zónu svého génia.

Co je zóna génia

Koncept pochází z knihy amerického psychologa Gaye Hendrickse The Big Leap (v češtině vyšla jako Zóna úspěchu). Kromě zóny génia autor popisuje další tři zóny, ve kterých se naše činnosti a kompetence mohou nacházet: zónu neschopnosti, schopnosti a dokonalosti.

Zóna neschopnosti (Zone of incompetence)

Do téhle oblasti patří činnosti, na které, jak se říká, nemáte buňky. Všechno to, čemu nerozumíte, nevyznáte se v tom, ani vám to nejde od ruky. Když něco z toho z nějakého důvodu musíte udělat, leze vám to na nervy. Jiní lidé kolem vás tyto aktivity pravděpodobně zvládnou lépe než vy, takže jsou to ideální adepti pro delegování. Do mé zóny neschopnosti patří třeba účetnictví nebo kódování.

Zóna schopnosti (Zone of competence)

V zóně schopnosti děláte věci, pro které máte odpovídající vzdělání, znalosti i zkušenosti. Bez problémů je zvládáte, ale nepředstavují pro vás výzvu – jen opakujete něco, co už umíte. Navíc ostatní lidé jsou v nich stejně dobří jako vy, takže tu není žádný prostor vyniknout nebo se odlišit od konkurence. Do své zóny schopnosti bych nejspíš zařadila věci, jako je organizace akcí nebo vaření.

Zóna dokonalosti (Zone of excellence)

Tady už to začíná být zajímavější. Do zóny dokonalosti totiž patří aktivity, ve kterých jste opravdu mimořádně dobří. Tak, že vynikáte nad ostatní. Jsou to činnosti, ve kterých máte spoustu zkušeností, a zřejmě jste už věnovali hodně času a energie jejich rozvíjení. Problém je v tom, že vás moc nenaplňují ani nebaví. Pro mě je takovou oblastí školení a pořádání fyzických kurzů.

„Většina úspěšných lidí se pohybuje ve své zóně dokonalosti, kde dělají věci, v nichž jsou vysoce kvalifikovaní. Tato zóna je však v konečném důsledku neuspokojivá, protože nezapojuje vrozenou genialitu jedince.“ Gay Hendricks

Zóna génia (Zone of genius)

Zóna vašeho génia je místo, kde optimálně využíváte svých talentů. Vytváříte něco unikátního. Jakkoli to zní pateticky, děláte to, pro co jste byli stvořeni. Svým klientům v tu chvíli přinášíte mimořádnou hodnotu. Protože to, co dostávají od vás, jim nemůže dát nikdo jiný.

Pobyt v zóně génia provází stav, známý jako flow. Inspirace proudí a vy se doslova ztratíte v čase i prostoru. To, co v takové chvíli děláte, vám jde tak snadno, že vám to vůbec nepřipadá jako práce. Na konci se cítíte nabití energií daleko víc než na začátku. Nemluvě o tom, že vás taková činnost baví tak, že byste ji mohli dělat pořád.

Já sama se do zóny génia dostávám na některých konzultacích. Nejčastěji na těch, kde s klienty rozprávíme nad kartami nebo se nějak jinak dotýkáme duše. Pomáháme na svět novým nápadům, odstraňujeme překážky, či oprašujeme pozapomenuté dary, které by se právě teď v podnikání mohly hodit.

Proč se držíme zpátky

Zóna génia je naplňující pro nás i pro naše klienty. Takže by bylo logické v ní trávit co nejvíce pracovního času. Místo toho ale častěji setrváváme v zónách dokonalosti a kompetence. A do zóny svého génia se pouštíme jen nesměle a občas. Důvodů je podle mě několik.

Předně – jsme tak zvyklí.

Většina lidí se na volnou nohu dostává ze zaměstnání, kde na nějakou zónu génia není nikdo zvědavý. Firmy, a zejména velké korporace, stojí na zastupitelnosti a jasně popsaných pracovních pozicích. V prvních letech podnikání je to podobné. Klíčové je získat klienty a stabilizovat byznys. A k tomu nám lépe pomohou zóny dokonalosti a kompetence, kde se cítíme jako ryba ve vodě.

Další důvod je, že nemáme tušení, jak svoje kvality proměnit ve výdělečný byznys. Být v zóně génia je pro nás stejně přirozené jako dýchat. A o to složitější je dokázat si za to říct o peníze.

Jak svou zónu génia najít?

Způsoby jsou různé. Ale ten zásadní je začít to prostě sledovat. Ve svém pracovním dni si všímejte okamžiků, které vás nabíjí energií. Činností, při kterých zapomínáte na čas. A momentů, kdy máte pocit, že se dotýkáte něčeho podstatného a hlubokého.

Navést vás mohou také různé testy a typologie osobnosti (například test živlů). Sice vám konkrétně neukážou, kde je vaše místo síly, ale určitě vám zúží okruh a nasměrují vás k tomu, kde vaši zónu génia hledat.

Konečně, pokud už nějakou dobu podnikáte, přečtěte si reference od svých klientů. Vaši zákazníci totiž dobře vědí, proč vyhledávají právě vaše služby. A většinou vám to i píšou, stačí tomu jen věnovat pozornost.

Hurá do praxe

Projděte si svůj diář za uplynulé dva týdny. Zkuste si sepsat činnosti, kterým se ve své profesi a ve svém podnikání nejčastěji věnujete. A pak je rozdělte do sloupců podle zón, do kterých patří. Můžete si k tomu stáhnout pracovní list (pdf).

Podívejte se na to, kolik aktivit máte v kterém sloupci. Nejdříve se zaměřte na zóny kompetence a nekompetence. Ptejte se sami sebe:

  • Můžu něco z toho úplně přestat dělat?
  • Dá se něco delegovat na někoho, kdo to bude dělat lépe a s radostí?
  • Případně můžu k tomu využít nějakou automatizaci nebo technologii?

Tím, že něco škrtnete nebo přesunete, vytvoříte prostor, kde se vaše unikátní dary a schopnosti mohou lépe projevit.

„Když se soustředíte na práci v zóně svého génia a zbytek outsourcujete, využijete svou energii k vyššímu příjmu a snadnějšímu podnikání. Přenechte tyto věci jiným lidem, kteří jsou v nich skutečně dobří, a zaměřte se na vydělávání peněz způsobem, který je pro vás jedinečný.“ Denise Duffield-Thomas

Pokud se vám vaši zónu génia nedaří najít nebo zapojit do podnikání, přijďte to probrat na konzultaci. To je ostatně moje zóna génia…

Foto Rachel Martin, Unsplash