Co má společného podnikání a psychologie? V dnešní době hodně. Stejně jako svůj život, i svůj byznys totiž ovlivňujeme hlavně hlavou. Jak si tu hlavu nastavit tak, aby hrála spíš pro nás než proti nám, a jak pracovat s nejčastějšími překážkami, jako jsou strachy nebo introjekty, najdete v téhle rubrice.

2023 7/1

Jak nelpět na výsledku

Od |7. 1. 2023|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , , , |

Stanovujete si na začátku nového roku cíle? Dáváte si záležet, aby byly dobře formulované, konkrétní, ambiciózní, termínované a přitom realistické? Přemýšlíte, jaké konkrétní kroky a akce provedete k jejich dosažení? K tomu, aby se naplnily, ale ještě potřebujete udělat jednu věc – nelpět na výsledku. Nelpění je něco, co si spíše než s podnikáním spojujeme s buddhismem, mindfulness a učením duchovních mistrů. Ale důležité místo má i v byznysu. Protože v podnikání potřebujete prodávat. A to nejde dělat bez určité míry odpoutání. Alespoň ne úspěšně. […]

2022 8/12

Podnikání je energie

Od |8. 12. 2022|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , |

Zažíváte ve svém byznysu období, kdy se vám nedaří prodávat? Na příspěvky na Facebooku nikdo nereaguje, e-maily nikdo nečte, poptávky nedopadají a konto zeje prázdnotou? Většina lidí v takovém případě zintenzivní marketingové úsilí. Dává víc příspěvků, snaží se tlačit na prodej, posílá víc e-mailů. Jenže to nefunguje. To, co potřebujete změnit, totiž není strategie, ale energie. Energií, které nějak ovlivňují naše podnikání, je několik druhů. […]

2022 10/9

Podnikatel v roli oběti

Od |10. 9. 2022|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , |

Míváte občas pocit, že si vás vaše okolí neváží nebo vám dokonce ubližuje? Přijde vám, že okolnosti vašeho života jsou především dílem štěstí nebo náhody, a že nad nimi nemáte vůbec žádnou kontrolu? Nebo si ve vztazích s klienty nebo s vašimi blízkými připadáte na kratším konci provazu? Příčinou může být, že jste v mentálním nastavení oběti. Chudák já Trochu té sebelítosti občas zažíváme všichni. Na chvíli máme pocit, že nás nikdo nemá rád, nikoho nezajímáme, zkazíme všechno, na co sáhneme, a vlastně vůbec nejsme dost dobří. Něco jiného je, když se z chvilkového pocitu stane dlouhodobý program. Lidé, kteří se zabydlí v roli oběti, nebývají moc [...]

2022 18/3

Rozhodovací paralýza

Od |18. 3. 2022|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , |

Soustředit se na soukromé, nebo na firemní klienty? Inzerovat na Facebooku, či na Instagramu? Delegovat, nebo se snažit všechno zvládnout vlastními silami? Pracovat na novém produktu, nebo napřed vyřídit e-maily? Investovat do sebevzdělávání, nebo si raději odložit něco na daně? V podnikání takových rozhodnutí řešíte desítky denně. A právě rozhodování může být důvodem, proč se cítíte unavení, vyčerpaní a zahlcení. […]

2022 18/1

Zdravé hranice v podnikání

Od |18. 1. 2022|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , |

Pracujete spoustu hodin, času je málo, peněz ještě méně. K tomu máte pocit, že po vás klienti stále chtějí víc, než jim můžete dát. Seznam úkolů máte plný, na konec doručené pošty se nedá dohlédnout a do toho každou chvíli zvoní telefon. Se svou rodinou trávíte méně času, než by vám bylo milé. Najít si chvilku pro sebe zní jako nedosažitelný luxus. Co s tím? Nastavit si hranice. […]

2021 20/10

Patří ego do podnikání?

Od |20. 10. 2021|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , , |

Svůj byznys řídí hlavně egem. Jeho osobní značka je obrovské ego. Podnikám srdcem, ego nechávám stranou. Udržujte své ego pod kontrolou. Ego je váš nepřítel. Zdánlivě nesouvisející věty, které jsem vesměs vytahala z různých novinových titulků, mají jedno společné. Naznačují, že mít ego v podnikání je špatně. Zejména v tom autentickém a vědomém. Ale je to opravdu tak? A jde to prakticky udělat? […]

2021 27/4

Máte byznys, nebo něco jiného?

Od |27. 4. 2021|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , , , , |

Nevyděláváte tolik, kolik byste chtěli, a pořád nemůžete přijít na to, proč? Nebo se vám nedaří najít společnou řeč s vašimi klienty či spolupracovníky? Může to být tím, že se k podnikání podvědomě stavíte jako k něčemu jinému. A vaše energetické nastavení i kroky, které konáte, tomu odpovídají. Podle mé zkušenosti se byznys nejčastěji zaměňuje s koníčkem, uměním nebo životním úkolem. […]

2020 30/12

Jak prodávat bez manipulace

Od |30. 12. 2020|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , , , |

Různé nátlakové a manipulativní techniky mají v marketingu dlouhou historii. Řada lidí a firem na nich staví dodnes. Na druhé straně potkávám spoustu volnonožců a živnostníků, kteří raději o své značce, službách a výrobcích vůbec nemluví, aby se jimi někdo náhodou necítil manipulován. Podle mě existuje třetí cesta: autentický marketing. Hlavním důvodem, proč se manipulace v marketingu vůbec používá, je, že prostě funguje. Jako zákazníci se často rádi vidíme v roli racionálních bytostí, které si každý nákup dobře rozmyslí a rozhodně je ani nenapadne impulzivně utrácet. Realita, potvrzená četnými vědeckými výzkumy, je ale úplně jinde. Při prodeji hrají hlavní roli emoce. A ty je poměrně snadné ovlivnit. […]

2020 5/7

Zmrzlinové zamyšlení

Od |5. 7. 2020|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , , , , , |

Asi mám profesní deformaci. I při dovolenkovém brouzdání po vlastech českých pozoruji malé byznysy. Dívám se po reklamách na služby, navštěvuji malé prodejničky a restaurace. A dost často se přistihnu při přemýšlení, co by se dalo vylepšit. Zajímavá případová studie jsou stánky s točenou zmrzlinou. Letošní číslo jsem nenašla, ale loni jich v Česku bylo skoro sedm a půl tisíce. Produkt je prakticky stejný, rozdíl je někdy značka, ale hlavně přístup majitele. Na rozdíl například od skandinávských zemí je u nás zmrzlina výrazně sezónní zboží – nejvíc se jí prodává v letních měsících. Napadá mě pár malých změn, které by v mnoha případech mohly přinést zákazníkům větší spokojenost a provozovatelům [...]

2020 9/2

Impostor syndrom

Od |9. 2. 2020|Kategorie: Psychologie podnikání|Štítky: , , |

Máte někdy pocit, že si nezasloužíte svůj úspěch? Že za vším, co se vám kdy povedlo, stála především šťastná náhoda? Vůbec si nepřipadáte tak chytří nebo úžasní, jak o vás tvrdí vaše okolí, a máte strach, že na to brzy někdo přijde? Dělá vám potíže přijímat komplimenty? Tenhle souhrn „příznaků“ je tak rozšířený, že pro něj psychologové našli dokonce název – impostor syndrom. […]

Přejít nahoru