Nevíte, v čem podnikat? Začněte u sebe

/Nevíte, v čem podnikat? Začněte u sebe

Někteří lidé vstupují do podnikání s jasnou vizí. Od samého začátku vědí, čím se chtějí zabývat, jaké výrobky či služby nabízet. Na druhou stranu je také spousta takových, kteří mají o předmětu podnikání jen mlhavou představu, nebo na svůj nápad stále čekají.

Jestli také patříte mezi váhavce, tady je pár tipů, které vám mohou pomoci se pohnout z místa:

1. Začněte u sebe!

Co umíte? Můžete začít podnikat v oboru, ve kterém jste dosud pracovali v zaměstnání. Zúročíte své znalosti a zkušenosti, navíc můžete využít své kontakty. Také konečně uplatníte dovednosti, které jste ve své práci nechávali ležet ladem.

Touto cestou se vydal například konzultant seo a on-line marketingu Pavel Ungr, který před odchodem na volnou nohu v oboru řadu let pracoval pro různé agentury.

Co vás baví? Pokud vás vaše současná profese omrzela a chcete zkusit něco jiného, co takhle zamířit do oblasti vašich zájmů a koníčků? Nejprodávanější kuchařky dnes nepíšou kulinářští odborníci, ale bývalí auditoři, markeťáci či novináři.

Jako třeba bývalá daňová konzultantka Lenka Požárová. Poté, co kvůli své náročné práci vyhořela, začala se věnovat své vášni – vaření. Dnes má na svém kontě přes 14 dílů kuchařek z edice Což takhle dát si…, za které získala mezinárodní ocenění. Kromě psaní knih dnes vyrábí a prodává vlastnoručně vyrobené dobroty.

Co vám chybí na trhu? Řada úspěšných projektů začala tím, že dotyčný podnikatel na trhu nenašel, co hledal. Šikovné maminky začaly šít oblečení a doplňky pro sebe či své děti, příznivci zdravé výživy pro sebe vařili zdravé dobroty  a jeden naštvaný manažer založil vlastní leteckou společnost, protože se nemohl jednou dostat tam, kam zrovna potřeboval.

Paní Kateřina tak přišla s těhotenskými a bederními pásy Nice Belly. Jana a David pod značkou Naše Kaše vyrábějí zdravé kaše i pomazánky a prodávají je po celé republice. A ten manažer? Richard Branson a jeho Virgin Atlantic.

S čím za vámi lidé chodí? Vaši příbuzní a známí za vámi možná často přicházejí s prosbou o pomoc při pečení cukroví, opravě počítače, seřízení kola nebo třeba zorganizování svatby. Co takhle tyto služby nabídnout dalším lidem za peníze?

2. Vaše děti – vaše inspirace.

Děti jsou skvělým zdrojem inspirace. Mají spoustu nápadů a potřebují stále nějakou zábavu. Unavení rodiče přijdou čas od času se skvělým nápadem, který se rozšíří po celém světě.

Cesta k úspěchu náramků z gumiček Rainbow Loom začala přesně takhle. Pan Cheong Choon Ng z Michiganu nestačil svým dcerám při pletení náramků z gumiček, a tak vymyslel tkalcovský stav. Gumičky objednal z Číny za rodinné úspory, prodeji pomohla videa s návody.

Pak je tady samozřejmě péče o děti a volný čas. Mateřská centra, školičky a kroužky často vznikla z prvotní potřeby maminek zajistit péči o vlastní děti a jejich vyžití.

Za agenturou Kroužky, která zajišťuje volnočasové aktivity po celé České republice, stál nápad bývalé učitelky a vychovatelky Marie Růžičkové. Chtěla si přivydělávat pořádáním kroužků pro děti přímo na škole, aby nemusely nikam jezdit.

3. Využijte volnou kapacitu

Máte volný pokoj, zdědili jste byt po babičce nebo rovnou chalupu na vesnici? Právě nevyužité prostory mohou být základem vašeho podnikání. Díky službám typu Airbnb můžete nabízet ubytování hostům z celého světa. Nebo se raději sami pustíte do provozování penziónu či založíte farmu?

Společnost Shipito, kterou založil v USA podnikatel českého původu John Vanhara, vznikla na základě nápadu využít volné kapacity skladu, který do té doby sloužil pro import kol. Dnes Shipito posílá zásilky z USA do celého světa.

4. Podívejte se ke konkurenci.

Ne každému se podaří najít mezeru na trhu. Zkuste se podívat na to, co už na trhu je, ale nabízejte výrobek či službu jinak (a lépe pro zákazníka). Jiný může být použitý materiál, způsob distribuce nebo třeba jen to, že si zákazník sám může sestavit balíček podle svých představ.

Nemusíte nabízet vždy více než konkurence, řada klientů dá naopak přednost jen základnímu produktu za nižší ceny, jak ukazuje například zájem o nízkonákladové lety nebo oblíbenost coffee to go.

Kluci z Mixit neprodávají obyčejné müsli, ale zážitek z namíchání vlastní směsi, Zajíci v krabici vsadili na překvapení, kdy si mohli zákazníci každý měsíc těšit na nevšední produkty zdravé výživy a recept na jejich zpracování.

Nápady přicházejí nečekaně, a proto buďte připraveni. Kreativci doporučují mít stále u sebe notýsek a tužku a zapisovat cokoliv, co vám přijde na mysl. I když se nakonec rozhodnete realizovat jen jeden záměr, ty ostatní se mohou do budoucna hodit.

Foto: SplitShire

Autor: | 2018-05-04T14:47:44+00:00 3. 1. 2016|Kategorie: Autentický marketing|Štítky: , , , |

O autorovi:

Lucie Václavková je lektorka, poradkyně a autorka textů. Ve svých kurzech se zaměřuje zejména na rozjezd podnikání, základy financí a marketingu. O těchto tématech také bloguje a píše odborné články.

13 komentářů

  1. Jan Pokorný 13.02.2016 v 15:19

    Kromě zajímavých informací se mi líbí i vtipné texty a slovní spojení. Např. text o paní Požárové a skutečnost, že kvůli náročné práci vyhořela.

    • Lucie Václavková 14.02.2016 v 10:59

      Děkuji, příběh Lenky Požárové je hodně inspirativní i bez vtípků 🙂

  2. Anima Noira 21.01.2016 v 17:06

    Skvělý námět na brainstorming, opravdu. Ilustruje ty nejtypičtější cesty, kterým dle mé zkušenosti lidé přicházejí k podnikání.

    Pro mne to v prvé vlně bylo, že mi někdo řekl, ať začnu vybírat peníze za něco, co umím, ale nikdy mne to nenapadlo nabízet jako službu za peníze.

    Po druhé po mě někdo chtěl, ať začnu učit to, co umím — tato cesta mi v článku chybí, neboť je také docela typická, není-liž pravda?

    Po třetí jsem začala ve větším dovážet to, co jsem dovážela pro své potřeby a furt to tu nikdo neměl.

    Jako čtvrtou generaci podnikání bych definovala „nápad monetizovat svoje publikum“, které člověk má, třeba z dlouhých let blogování – impuls se tady rodí ne od toho, co umím (služba), ale od potenciálního klienta, kterého mám (který je podle filosofů z CopyBloggeru snad ještě důležitější). Ptám se tedy, co tito lidé chtějí.

    Pátá generace podnikání spočívá v tom, jak monetizovat všechny svoje dosavadní zkušenosti a znalosti. Jaká je zkrátka nejeektivnější cesta, jak to zúročit. A zase mne to přivedlo k jinému produktu, médiu a trhu.

    Takže určitě stojí za to si tyto otázky klást. Člověk kolikrát chodí okolo stejného stromu dokola a nevidí jej…

  3. jana 06.01.2016 v 11:13

    Díky Honzovi za ryzost (jinak autenticita). Taky do toho takhle obcas spadnu :))) uplne vas chapu.
    Jana

  4. Honza 05.01.2016 v 17:27

    Můj názor – nevnímejte ho jako negativismus jak je dnes moderní, spíš prosím o realisticky otevřenou mysl a budete-li mít chuť a energii na odpověď, pak ji přivítám.
    1)
    co umíte – špičkově nic, několik málo „směrů“ kolem počítačů a programování celkem obstojně, ale ve svých téměř 40 letech jsem vyhořelý a k tomuhle oboru cítím už odpor a nevidím smysl. Necítím žádné uznání, příjemci mé práce považují za „normální“ když věci fungují dobře, když se něco vylepší, tak je to obtěžuje, když je problém, tak je to také obtěžuje.

    co vás baví – jednoduše nic, za co by byl někdo ochoten zaplatit. Ono je to „co mě baví“ hodně zavádějící – pokud vy sama máte činnost, která vás, tak ve chvíli začátku nějakého podnikání se na ní začne nabalovat šedý smrad administrativy, problémů, účetnictví, atd. a alespoň u mě spolehlivě pohřbí veškeré pozitivní emoce, které ta činnost člověku přinášela, když ji dělal jen tak pro radost.

    co vám chybí na trhu – upřímně řečeno? vůbec nic. Naopak mi trh připadá totálně přesycený. Co nám dnes chybí ke spokojenému životu? Mě například čistá příroda, slušní lidé a důstojné bydlení – ani jedno na podnikatelský záměr nevypadá.

    s čím za vámi lidé chodí – třeba kvůli té opravě počítače nebo kvůli seřízení kola. Problém je, že přijdou jen pokud to pro ně udělám zadarmo. Ve chvíli když člověku řeknete, že oprava jeho počítače bude cca 4 hodiny + nějaké cena náhradních dílů, tak ho raději zahodí a koupí si nový

    2) vaše děti vaše inspirace – tento bod přeskočím

    3) využijte volnou kapacitu – nemám bohužel žádnou volnou kapacitu. Po předcích jsem nic nezdědil a s partnerkou jsme při dnešních cenách nemovitostí ani dosud nezískali dost prostředků ani na vlastní zázemí (a míříme hodně skromně i s vyhlídkou rekonstrukce UrobSiSám).

    4) podívejte se ke konkurenci – dívám se tam kde vidím, že něco pokulhává, tak je už dávno 10 dalších, kteří to nabízí jinak a 10 dalších právě teď pracuje na „fialových a zelených“ variantách. Každý se snaží najít tak usilovně skulinku na trhu pro sebe, že častěji a častěji narážím až na absurdity spíš pro zasmání než k reálnému užitku.

    • Magdalena Čevelová 05.01.2016 v 19:08

      Dobrý den, Honzo! Jako negativismus to nevnímám. Ale řekla bych, že z Vás hodně mluví to vyhoření. Jsou chvíle, kdy je lepší podnikat nezačínat a pokud možno vůbec neřešit dlouhodobé plány. Dlouhodobý pocit vyhoření, kdy člověka nic nebaví a v ničem nevidí kloudný smysl, k nim patří. Taky jsem to párkrát zažila a chce to spíš nějakou první pomoc. Mně fungovalo vzít si delší dovolenou, chvíli se ládovat pozitivními zážitky (příroda, knížky, jídlo, meditace) a pak začít dělat změny. Ne nutně obsahu práce, spíš to bylo o nastavení, prostředí, zavedených zvycích, nacenění práce nebo o lidech. Pak se ty podnikatelské příležitosti a nápady zase začaly objevovat. Máte podobnou zkušenost?

      • Honza 06.01.2016 v 09:19

        Díky za odpověď. Ano souhlasím, že opustit pracovní kolotoč může pomoct, ale obávám se, že odbourat vyhoření by bylo na nějakou několikaletou pauzu. To si bohužel nemůžu vzhledem k ekonomické situaci dovolit. Vím, že jsou lidé schopní cestovat i na několik měsíců po světě – upřímně nevím jak to dělají, já tu příležitost nikdy neměl.
        Ohledně podnikatelských příležitostí vidím osobně problém spíš v tom, že ty smysluplné jsou už jednoduše obsazené (mluvím-li o takových, které generují nějaký zisk a ne např. o dobročinnosti). Všichni dobře víme o věcech jako umělé zastarávání výrobků, nekvalitní náhražky surovin, nedávná VW dieselgate, apod. – proč se to děje je jednoduché – trh je přesycený a všichni mají problém svůj výrobek nebo službu prodat. Odevšad na nás kouká reklama, krajina je plná bilboardů – přijde mi, že jsme přišli o zdravý rozum.

      • Magdalena Čevelová 07.01.2016 v 10:43

        Já sama jsem pracovně vyhořela už dvakrát. Pár měsíců nebylo potřeba – v obou případech mi stačily tři týdny dovolené. Trochu jsem se oklepala a získala odstup. Důležitá byla ta další fáze – totiž uvědomit si, co mi vyhoření způsobilo, a začít dělat změny. Pomoci může i koučink nebo terapie (vyzkoušela jsem obojí). Příležitost cestovat nebo měnit svůj život tak, aby nám lépe seděl, máme ve skutečnosti všichni. Ale chápu, že občas prostě není vidět nebo nemáme kapacitu ji vnímat.
        Že „všichni mají problém svůj výrobek nebo službu prodat“ nebo že by smysluplné příležitosti byly obsazené, si při nejlepší vůli nemyslím. Dnes a denně vidím své klienty, kteří na zdánlivě úplně přecpaném trhu objevují nové a nové výnosné skuliny. S tou reklamou s vámi úplně souhlasím. Hodně lidí dělá stále to samé a očekává jiné výsledky 🙂

    • Lucie Václavková 05.01.2016 v 22:37

      Dobrý den, pane Honzo, Vaší situaci Vám nezávidím a nedivím se, že ve své situaci žádné příležitosti nevnímáte. Rozhodně se přidávám k návrhům paní Čevelové a přeju Vám, aby se Vám podařilo brzo najít nějaké radosti. Osobně se mi velmi osvědčilo si každý den napsat alespoň 3 věci, které mě potěšily. I když by to byla úplná maličkost. A cíleně se snažit takové radosti každý den hledat.
      Co se týče mých návrhů – možná to na Vás působí trochu „teoreticky“, ale vycházela jsem s osobních zkušeností. Já sama na volné noze dělám, co jsem dělala práci. Mého manžela živí jeho koníček a talent – dělá počítačovou grafiku a prodává jí přes fotobanky. Oba jsme dost měnili obor a při práci (já při dětech) jsme se naučili něco nového, co nás dnes živí.

      • Honza 06.01.2016 v 09:39

        Dobrý den a děkuji za odpověď. Teoreticky to nepůsobí – vím, že je těžké něco vymyslet. Osobně nad svou situací přemýšlím už několik let a také nevím co a jak. Pravidlo, kterým ctím je, že odcházet se má za lepším (a nemyslím tím finančně)- já bohužel nemám za čím odejít. Zkusil jsem, tak jako vy, podnikat při práci a zpětně zhodnoceno byl efekt mizivý – pocit smyslu nebo uznání žádný.
        Gratuluji vám, že jste s manželem našli co vás živí a baví vás to.

    • Zdena Tomsová 06.01.2016 v 13:35

      Hezký den – tak nějak mám stejný názor na udělené rady jako Vy, ale připouštím i chyby na své straně:
      Tak třeba – mám pohromadě ukázky 65 sběratelských oborů, které bych moc ráda prezentovala formou výstavky všude tam, kde mají 1. stupeň ZŠ, ale chybí mi odvaha někomu nabídku učinit … nechtěl byste to zkusit za mě – výstavka by mohla kolovat???

      • Radim Ch 12.02.2016 v 11:07

        Dobrý den Zdeno,

        co přesně znamená mít 65 sběratelských oborů? Jde o to přitáhnout děti ke sbírání věcí – známek, odznaků, mincí a pod, jak bylo dříve běžné a dnes se neděje, nebo jde o něco jiného? Máte v tom nějaký podnikatelský záměr, nebo jde jen o dobročinou akci, která má rozšířit dětské obzory? Z čeho máte strach? Odkud jste? Jakou máte představu o formě prezentace? Jelikož jako stavař často komunikuji s klienty, tak (ne)mám problém mluvit s lidmi, takže Vám nabízím, že bych do toho šel s Vámi. Sám mám nějaké soukromé plány a taky řeším, jak oslovit cizí lidi (ředitele firem apod.) a nabídnout jim svou myšlenku, takže plně rozumím vašim obavám z oslovení cizích lidí :-). A tento váš nápad se mi jeví jako skvělá možnost osobního tréninku. S řediteli škol nemám problém, s některými komunikuji, jinde znám učitele a mám známou v neziskovce, která spolupracuje se školami. Takže potenciál ke konzultacím a spolupráci by tu byl. 🙂 Navíc jsem aktivním členem v SRPŠ a organizátorem různých aktivit pro děti, takež každá aktivita pro děti je vítána.

        Pokud by jste do toho chtěla jít, tak se mi ozvěte na mail radim (/_zavináč_/) stasepo.cz

        Pěkný den a hlavu plnu nápadů
        Radim

Komentáře nejsou povoleny.