Neházejte PR do žita. Může se hodit.

/Neházejte PR do žita. Může se hodit.

„Public relations? To vůbec není pro nás. S tím máme hrozně špatné zkušenosti.“ Prakticky stejnou větu jsem poslední dobou vyslechla od několika různých klientů. Bylo mi to divné, tak jsem se ptala dál. A zjistila, že to, co zažili, mělo se skutečným PR jen pramálo společného.

Zkušenosti byly v zásadě dvojího typu. V prvním případě majitele malé firmy kontaktoval zástupce tištěného či internetového periodika s nabídkou celostránkové či bannerové inzerce, ke které následně připojí „píárko“ zdarma.

V tom druhém živnostník sám oslovil vybraná média nebo v dobré víře rozeslal vlastnoručně sestavenou tiskovou zprávu. Výsledek vůbec neodpovídal vynaložené námaze – zprávu nikde neotiskli.

Navazujte vztahy

Přitom Public Relations, vztahy s veřejností, neboli PR, mohou být užitečným nástrojem i pro malou firmu, živnostníka či nezávislého profesionála. Stačí jen respektovat několik zákonitostí.

Předně – PR jsou už podle názvu hlavně o vztazích. Ty je potřeba nejdřív navázat a pak udržovat. Teprve potom lze očekávat výsledky. Ve srovnání třeba s reklamou či direct mailem u nástrojů PR trvá déle, než začnou fungovat. Ale o to trvalejší jsou výsledky.

PR se dobře hodí pro budování dobrého jména nebo šíření povědomí o firmě, značce či produktu. Pro prvoplánové zvýšení prodeje výrobků jsou efektivnější spíš jiné nástroje.

Prostředky PR jsou v zásadě neplacené. Oblíbený nešvar českých médií, takzvané „píárko“ neboli zaplacený článek, je v jádru prachsprostá inzerce. A přesně tak taky funguje. Takže se ho nebojte odmítnout.

Bude to někoho zajímat?

Nejčastějším důvodem nezájmu médií je nevhodně zvolené téma. U PR je totiž ještě víc než u jiných nástrojů potřeba soudnost. Je pochopitelné, že doslova žijete otevřením nové pobočky či zařazením nové služby do vaší nabídky. Bude to jako stejný trhák připadat i novináři, potažmo čtenáři?

Další tiskové zprávy končí v koši jednoduše proto, že jsou odeslány na špatné e-mailové adresy. Práce spojená s vyhledáním či telefonickým zjištěním, kdo v redakci se podobnými tématy skutečně zabývá, se obvykle vyplatí.

Konečně – i když vaši zprávu napoprvé nikde neotisknou, není to rozhodně důvod k beznaději. Někdo z oslovených novinářů si možná uloží vaše jméno, odkaz na web či kontakt. A ozve se vám, až se mu vaše téma bude hodit.

Foto: Nitin Bhosale

Autor: |2018-05-04T14:51:14+00:0023. 10. 2011|Kategorie: Marketing bez reklamy|Štítky: , , , |
Jsem marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Pomáhám majitelům firem a volnonožcům nastavit si podnikání podle vlastních představ. Používám k tomu dvě kouzla: psychologii a marketing.