Jdou tyhle dvě věci vůbec dohromady?

Marketing je to, čemu jsme si zvykli přičítat většinu problémů současné konzumní společnosti. Zvyšuje spotřebu, manipuluje spotřebitele, a i docela svéprávné dospělé nutí kupovat věci, které by si sami od sebe nikdy nekoupili.

Minimalismus na první pohled představuje pravý opak. „Znamená jasnost, účel a záměr,“ píše na svém blogu Becoming Minimalist Joshua Becker. „Ve svém jádru je minimalismus vědomé soustředění na věci, kterým přikládáme největší význam, a odstranění všeho, co nás od nich odvádí.“

Z téhle definice vyplývá, že i marketing je možné dělat minimalisticky. Já se o to každopádně už nějakou dobu snažím. Inspirovat vás mohou například tyhle kroky.

Nemusíte dělat všechno.

Dřívější maximalistický přístup k marketingu znamenal dělat víc. Není divu, že se většina podnikatelů cítí doslova zahlcená marketingovými aktivitami. Pokud to máte stejně, jednoduše uberte.

Že existuje celá řada různých sociálních sítí a čas od času dokonce vznikají nové, neznamená, že musíte být na všech. Nebo sledovat 100 % příspěvků, které na nich píše vaše konkurence. Vyberte si jednu, maximálně dvě sítě, na kterých se cítíte dobře. Napřete svou energii tam, a ostatní se nebojte pustit ze zřetele.

Marketingovými trendy posledních pár let hýbe obsahový marketing. Což ale není zpráva o tom, že musíte psát blog, tvořit infografiky, a ještě točit podcastyvidea. Různé formy můžete vyzkoušet, ale pokračujte jen v tom, co je vám blízké.

Naprosto stejný princip platí pro placenou inzerci. Vyhodnocujte, měřte, a investujte jen tam, kde něco přináší.

Myslete ekologicky.

Minimalismus s šetrností vůči životnímu prostředí primárně nesouvisí. Ale dříve či později vás k ekologickým otázkám dovede.

  • Prodávejte on-line produkty, služby nebo věci, vyrobené z lokálních zdrojů.
  • Zajímejte se o původ výrobků, které chcete prodávat. Preferujte ty, které se vyrábějí šetrně a z ekologických surovin.
  • Nabízejte ke svým výrobkům servis, opravy, renovace, repase a náhradní díly.
  • Co se dá, posílejte v elektronické podobě. Faktury, záruční listy i jakoukoli další dokumentaci.
  • Minimalizujte obaly, tam, kde to dává smysl, nabízejte velká balení nebo prodávejte bez obalu.

Nevytvářejte odpad.

I když i třídění dává smysl, nebudu vás nabádat k návštěvě barevných kontejnerů a recyklaci. Mnohem účinnější je zamezit tomu, aby nějaký odpad vůbec vznikl.

Opravdu ještě v roce 2017 potřebujete reklamní propisky? Nekvalitní trička, hrnky a flash disky s logem se sice dají dát do nákladů a zákazníkům udělají chvilkovou radost. Do pár měsíců ale nevyhnutně skončí v popelnici.

Podobný osud čeká i většinu reklamních materiálů, jako jsou katalogy nebo letáky. Zejména pokud je distribuujete do schránek formou kobercového náletu.

Vzorky sice mohou být mocným prodejním nástrojem, ale řada lidí je nepoužije a vyhodí. Umožněte zákazníkům si vybrat (třeba zaškrtnutím políčka ve formuláři), zda vzorky chtějí dostávat.

Dopřejte si minimalistický design. Na webu.

Podívejte se na různé prvky, které na webu máte. Mám na mysli všechny ty obrázky, tlačítka, interaktivní formuláře, patičky a sidebary. Plní skutečně svůj účel? Nebo jen odvádějí pozornost zákazníka od toho hlavního, co má na vašem webu udělat?

Buďte nemilosrdní a odstraňte všechno, co nepracuje pro vás. Když změna nebude fungovat, některé nebo dokonce všechny prvky můžete zase vrátit zpátky. Ale vyplatí se alespoň zkusit, zda váš web nebude lépe fungovat bez nich.

Pravidelně čistěte databázi.

Co je lepší – mít v databázi co nejvíc kontaktů, nebo mít funkční seznam lidí, kteří skutečně čtou vaše e-maily? Já osobně dávám přednost druhé variantě.

Lidem, kteří více než půl roku neotevřeli žádný zpravodaj, pošlu připomínací textový e-mail. A když neotevřou ani ten, kontakty mažu. Přijde mi to smysluplnější než někomu zbytečně zacpávat schránku, nebo dokonce rovnou padat do spamu.

Odpočívejte.

Úplně vážně. Podle mě je základním smyslem podnikání umožnit vám žít takový život, jaký chcete. Nastavte si marketing tak, abyste na to měli prostor a čas…

 

Foto: Jeshoots.com