Napsali jste článek na blog. A říkáte si, že teď už stačí jenom zmáčknout tlačítko „Publikovat“ a čtenáři už si ho sami najdou. Nebo je pro to, aby se článek dostal k co největšímu počtu čtenářů, potřeba ještě něco udělat? O tom jsem si (v zatím nejdelších) Marketingových bludech povídala s Jirkou Rosteckým, zakladatelem magazínu MladýPodnikatel.cz.

 

Propagace obsahu podle Jirky představuje celou třetinu toho, co je možné v rámci publikace obsahu udělat. Většina lidí jen napíše článek. Menší část se předtím pustí i do analýzy klíčových slov nebo sestavení publikační strategie. „Úplně nejmenší část přemýšlí i o tom, co se stane, až ten článek vydá. Jak to dostat mezi co nejvíc lidí a jak šíření obsahu co nejvíc podpořit,“ doplňuje Jirka.

Jak to probíhá na Mladém Podnikateli

„Snažím se toho dělat poměrně hodně, protože Mladý Podnikatel je magazín a čtenost a sledovanost je pro nás zásadní metrikou,“ vysvětluje Jirka.

Cesty k propagaci článku dělí do čtyř kategorií:

1) Co může pro propagaci udělat on sám. Například dát článek na Facebook a na Twitter, který sleduje relevantní cílová skupina. Dlouhodobě se snaží tvořit newsletter a pracovat na interním prolinkování obsahu. A občas vymyslí i článek na blog, který nějakým způsobem rozšiřuje nové video. Třeba o tom, jak se video natáčelo.

2) Co může udělat host, pokud se jedná o rozhovor. Napsat článek k sobě na blog, dát odkaz na své sociální sítě. Totéž může udělat i jeho zaměstnavatel. Odkaz je možné přidat i do sekce Napsali o nás na firemním webu. Těch možností je mnohem víc.

3) Co mohou udělat další lidé – fanoušci, pravidelní čtenáři, influenceři v oboru a kdokoli další. Zajímavé lidi z oboru lze požádat o to, aby přidali odkaz do nějakého článku, který už mají na webu, přidali do svého newsletteru nebo dali odkaz na sociální sítě.

4) Jak v propagaci může pomoci náš vlastní web. „Sem patří už zmíněné interní prolinkování, kdy mohu čtenářům doporučit starší obsah, nebo v tom starším naopak ten nový,“ upřesňuje Jirka. Pokud článek řeší nějaké konkrétní téma, mohu ho dát do popisku rubriky, která to téma zastřešuje. Takových věcí se na webu dá najít spousta. Jirkovi dobře funguje také ruční přidávání souvisejících článků do patičky těch stávajících.

Placená propagace a starší články

Z placené propagace používá reklamu na Facebooku. Které příspěvky bude propagovat a které ne, vybírá na základě popularity. Propaguje také obsah, který je nějakým způsobem jedinečný, je na unikátní téma, nebo je to to, co chce, aby si lidé v souvislosti s magazínem zapamatovali.

Podobně postupuje i se staršími články, přičemž se nebojí dát jeden článek na sociální sítě i vícekrát. Buffer na svém blogu píše, že jeden tweet osloví jen 4 % followerů, a doporučuje jednu věc s časovým rozestupem tvítnout až 6x. „Často vytahuji články za archívu,“ upřesňuje Jirka. „Přitom se snažím příspěvek jinak otextovat, vybrat z článku zajímavé věty, aby to nebylo úplně totéž a zaujalo to někoho dalšího.“

Nejčastější chyby

Největší chybou podle Jirky je nepropagovat obsah vůbec. Druhou oslovovat cílovou skupinu, která není pro dané podnikání důležitá (například své přátele na soukromém profilu na Facebooku). Třetí vůbec nepřemýšlet nad tím, co se má stát, až si návštěvník článek dočte. Má si zobrazit detail produktu, přihlásit newsletter, objednat službu? Poslední chybou je nevyhodnocovat, zda to, co děláme, funguje, a zda se investované úsilí vůbec vyplatí.

Jak s propagací obsahu začít?

  1. Nejprve se zamyslete nad tím, zda je vytvořený obsah pro uživatele vůbec užitečný a zda si zaslouží být sdílen. Ptejte se, zda má vůbec smysl ten článek vydávat. A také kdo je čtenář a kde se nachází.
  2. Určete si jasné cíle, které má článek sledovat. Vyřešte, co se stane s návštěvností, kterou článek přivede.
  3. Vyhodnocujte, především podle stanovených cílů. Jirka sleduje především metriky důležité pro magazín. Například video na Mladém Podnikateli si někdo pustí každou 6. minutu. Sleduje také čtenost článků, množství opakovaných návštěv nebo počet stránek, které si lidé rozkliknou na jednu návštěvu. Jak rostou sociální sítě a kontakty v newsletteru, z jakých kanálů chodí a podobně.

Co Jirka doporučuje na závěr?

„Nebojte se být trošičku drzí. Říct někomu, aby sdílel článek, napsal něco k sobě na blog, nebo připravil guest post. A hledat další kreativní možnosti, které mohou oslovit nové publikum a přivést relevantní návštěvnost.“

A jak své články propagujete vy? Podělte se v komentářích, co se vám osvědčilo.