Možných forem vlastní prezentace na internetu je celá řada. Tou nejobvyklejší jsou pravděpodobně vlastní webové stránky. Malé firmy a živnostníci mohou využít buď placeného zápisu v katalogu, vytvořit si internetovou prezentaci zdarma, nebo tvorbu webu svěřit profesionální firmě.

Nejjednodušší formu firemního webu přitom představuje vizitka nebo firemní zápis v katalogu, například na Firmy.cz. Obvykle obsahuje zejména popis činnosti a kontaktní údaje. Může být doplněn mapkou a foto či video prezentací nabízených produktů a služeb.

Zápisy efektivně využívají například řemeslnické profese (zejména katalog nejřemeslníci.cz) nebo nezávislí profesionálové, pro které je „základnou“ portál Na volné noze.

Platí se většinou roční poplatek, který se pohybuje v řádu několika tisíc korun. Aktualizace a správa firemního zápisu bývá v ceně prezentace.

Firemní zápis může být pro malou firmu či živnostníka v některých případech dokonce efektivnější než samostatné stránky. Důvodem je velikost portálu a obvykle i umístění prezentace vysoko ve vyhledávačích.

O stupínek náročnější a také dražší alternativu představují vlastní webové stránky. Vyžadují vlastní doménu (např. www.mojedomena.cz) a často také webhosting, čili prostor na webu, kde je prezentace fyzicky umístěna.

Webové stránky je možné buď zadat specializované firmě, nebo se o jejich tvorbu pokusit samostatně. K tomu slouží řada volně a zdarma dostupných řešení, jako například webnode nebo eStránky.cz, kde se dá jednoduchý web vytvořit s pomocí předdefinované šablony.

Za stejným účelem byly dříve hojně využívány tzv. statické webové stránky, u nichž je případné změny možné provádět pouze zásahem do html kódu. Jelikož většina živnostníků potřebuje stránky přizpůsobovat rychle, často a pokud možno bez dalších nákladů, od této formy se už dávno ustoupilo.

Webové stránky zdarma se hodí pro živnostníky a poskytovatele služeb, pro které internet není dominantním prodejním kanálem. Umožňují velmi dobře podpořit známost značky, nabídnout zákazníkům informace nebo budovat vlastní či firemní dobré jméno.

Internetové obchody (e-shopy), nebo marketingové strategie, založené čistě na internetovém marketingu, již vyžadují profesionální řešení. Které faktory ovlivňují úspěch stránky na webu, si povíme v příštím článku.

Foto Igor MiskeUnsplash