Podobné přitahuje podobné. To je podstata principu, obecně známého jako zákon přitažlivosti. V praxi to znamená, že na co soustředíte pozornost, to roste. Takže můžete převzít zodpovědnost za to, co se vám děje. A vědomou kontrolou vlastních myšlenek si vytvářet takový život a takový byznys, jaký chcete.

Původ názvu Zákon přitažlivosti (Law of Attraction) je nejasný. Podle některých zdrojů ho jako první použil William Walker Atkinson v roce 1906, podle jiných se poprvé objevil o 30 let dříve v díle ruské okultistky Heleny Blavatské. Obecně známým se stal v roce 2006 díky filmu Tajemství.

Zákon přitažlivosti dělí lidi na dva tábory.

Ten větší ho považuje za ezoterický nesmysl. Hlavním důvodem je nejspíš fakt, že se zákon přitažlivosti nedá vědecky dokázat. Dost těžko určíte, jestli to nefunguje, nebo jste udělali chybu v postupu. Mnoha lidem také připadá příliš jednoduchý na to, aby byl účinný.

A pak je tu druhá skupina, která zákon přitažlivosti mnohokrát empiricky vyzkoušela a nemá důvod pochybovat o jeho účinnosti.

U koučů a poradců tzv. Soulful Entrepreneurs je zákon přitažlivosti běžná součást byznysu. Mluví a píše o něm Marie Forleo, Denise Duffield Thomas , Kate Northrup, Carrie Sevenson i Kathleen Shannon.

Já sama zákon přitažlivosti používám podobným způsobem. Ve vlastním životě i poradenství. „Tlačit firmu hlavou“, což je postup, který učím svoje klienty, vychází pravé ze zákona přitažlivosti.

Možná už zákon přitažlivosti používáte a ani o tom nevíte.

V negativním smyslu. Nevědomky možná odpuzujete to, co si přejete nejvíc. A naopak přitahujete věci, bez kterých by se vám žilo líp. Tak schválně – kolikrát denně říkáte sami sobě něco v tomhle smyslu?

Jsem tlustá.
Stejně to nebude fungovat.
Na jazyky nemám talent.
To nedokážu.
Takovou zakázku nezískáme.

Čemu věnujete pozornost, to roste. A čím víc se rochnníte v negativních předpovědích, tím více je k sobě přitahujete. Kila přibývají, nic nefunguje, jazyky vám stále nelezou do hlavy a zajímavé projekty a zakázky se stěhují ke konkurenci.

Nad tím, co se vám honí hlavou, přitom máte kontrolu. Takže stačí si to začít trochu hlídat. A vědomě se zabývat pouze myšlenkami, které vás posouvají kupředu.

Jak se zákon přitažlivosti naučit používat?

Prostě to začněte zkoušet.

Nejdřív na něčem rychlém a relativně nedůležitém. Přejte si třeba místo k zaparkování, poštu bez fronty, otevřenou hospodu na trase výletu, rychlé vyřízení reklamace. Nebo aby ten úžasný zimní kabát, na který se už měsíc chodíte koukat, měli ve slevě a ve vaší velkosti. Fantazii se meze nekladou.

Jakmile máte natrénováno, můžete se pustit do větších a dlouhodobějších projektů. Čím víc a častěji budete zákon přitažlivosti používat, tím lépe vám bude fungovat.

Ujasněte si, co chcete.

To se snáz řekne, než udělá. Většina lidí má totiž o tom, čeho chtějí dosáhnout, dost mlhavou představu. Pokud mezi ně patříte, vezměte si tužku a papír a zkuste dát tomu, co si přejete, jasnější tvar.

Ve svých přáních buďte konkrétní. „Vydělat víc peněz“ nestačí. „Mít na konci tohoto měsíce čistý zisk 45 000 Kč“ už je jasnější. Nebojte se uvažovat v přesných částkách, termínech i dalších okolnostech toho, jak by splnění vašeho cíle mělo vypadat.

Jděte do akce.

Sedět doma na gauči, myslet pozitivně a čekat, až za vás nějaká vyšší moc udělá všechnu práci, nestačí. Je potřeba jednat. Je to jako s tou příslovečnou loterií – když si přejete vyhrát, musíte aspoň vsadit.

Začněte vizualizací. Představujte si, že to, co si přejete, už nastalo. Napište si svůj cíl na post-it lísteček a nalepte si ho na monitor. Vytvořte si k němu obrázkovou koláž či nástěnku na Pinterestu. Nebo si zvolte nějaký jiný symbol, kamínek nebo šperk, který vám bude neustále připomínat to, čeho chcete dosáhnout.

Dál podnikněte nějaké konkrétní kroky, vedoucí k vašemu cíli. Přesně takhle podle mě funguje marketing. Chcete-li například získat nové zákazníky, zřiďte si webové stránky, začněte psát blog nebo vyrazte na networkingové setkání. Dáváte tím najevo, že to myslíte vážně a že jste ochotní pro dosažení svého cíle něco udělat.

Sledujte výsledky.

Jinak řečeno, nezapomeňte si vůbec všimnout, že kýžená situace nastala a vaše přání se proměnilo ve skutečnost. A za každou takovou věc alespoň v duchu poděkovat nebo jinak vyjádřit vděčnost.

Většina nespokojenosti totiž pramení z toho, že si nevšímáme toho, co už máme a co se nám daří. Že přišla poptávka od zákazníka. Že jste se večer v pořádku vrátili domů. Že už zase jde proud. Že máte v ledničce jídlo, občas vyděláte nějaké peníze a ve svém okolí někoho, komu na vás záleží.

Pěkně to shrnuje Oprah Winfrey: „Buďte vděční za to, co máte. Ve výsledku pak budete mít ještě víc. Když se soustředíte na to, co vám chybí, pak nikdy nebudete mít dostatek.“

A jak se zákonem přitažlivosti pracujete vy? Funguje vám?

Foto: SplitShire