Marketing musí být perfektní. V každém nástroji je třeba usilovat o maximální dokonalost. Žádný newsletter, prodejní stránku, článek ani e-mail nesmíte vypustit do světa, aniž byste ho doladili do posledního detailu… Je to skutečně tak? Nebo je to jen další z marketingových bludů? To si povíme v tomhle videu.

 

Možná to taky tak máte. Každý marketingový nástroj se snažíte vyladit a vyťupťat do největších detailů. A občas ladíte a zdokonalujete tak dlouho, že radši nic nepublikujte… Nejste sami! S perfekcionismem válčí celá řada podnikatelů včetně mě.

Právě perfekcionismus stojí za tím, že nám všechno občas trvá podstatně déle, než je potřeba. A spousta dobrých nápadů nespatří světlo světa vůbec.

Když se podíváme na příčiny perfekcionismu, najdeme strach. Strach, že věc, kterou se chystáme publikovat, není dost dobrá. Že my nejsme dost dobří.

Dá se s tím něco dělat? Podle mě ano. Mně pomáhá uvědomit si těhle pár věcí. Předně – zákazník spoustu věcí, se kterými se trápíte, vůbec nepozná. Protože našim nástrojům zkrátka nevěnuje tolik pozornosti.

Váš newsletter, prodejní stránka nebo článek má potenciál přivést zákazníky a vydělat peníze. Ale když nikdy nestisknete tlačítko publikovat nebo odeslat, nevyděláte ani korunu. Se 100% pravděpodobností. A zákazníci, kterým by vaše produkty a služby mohly pomoci, se k nim nikdy nedostanou.

Další argument je, že mírná nedokonalost lahodí oku. Všimněte si toho v módních časopisech. Tváře modelek, které nám připadají krásné, vlastně nejsou úplně souměrné. A často je to právě nějaká nedokonalost, která je činí zajímavými. Obdivujeme gotické katedrály. Ale zkuste na ně jít s metrem!

Když podnikáte na volné noze, nemáte kolem sebe tým lidí ani agenturu, která by dohlížela na každý detail. A ani to není potřeba. Zákazníci nejsou zvědaví na dokonalost. Zajímá je opravdovost a autenticita. Všimněte si, že amatérské fotky mají na sociálních médiích daleko víc lajků než ty super profesionální. Zato zachycují nějakou emoci, zvláštní okamžik.

Takže: shodneme se na tom, že perfekcionismu je lepší se zbavit? Pak se nabízí otázka, jak na to:

1. Řešte to, co má vliv na funkci.

Ruku na srdce – většinou máme tendenci zdokonalovat hlavně věci, které pro celkový výsledek nejsou podstatné. Pokud například rozesíláte newsletter, jehož cílem je prodávat, zkontrolujte, zda tam máte odkaz do e-shopu, jestli je z něho jasné, že se na něj dá kliknout a jestli po tom kliknutí někam vede.

2. Spočítejte si návratnost

Marketing není zájmová činnost. Je to byznys. Takže by měl z principu přinášet výsledky a vydělávat víc, než kolik na něj vynakládáme. Neustálé předělávání stojí hlavně vaši práci, takže si dává smysl spočítat vaši hodinovou sazbu. U každého nástroje si také určete finanční cíl, tj. kolik by měl přinést. Z toho vám vyjde, kolik času dává smysl tomu věnovat.

3. Stanovte si časový limit.

Tenhle princip zná většina podnikajících maminek. Když máte na práci méně času, produktivita se rapidně zvedne. Tak ho zkuste použít, i když maminkatelka nejste. Odhadněte, kolik času vám příprava článku, zpravodaje nebo jiných podkladů běžně zabere. A pak to zkuste stihnout. Pokud možno si to nastavte tak, abyste po skončení limitu museli odejít z domu.

4. Zkuste afirmace.

Afirmace jsou pozitivní tvrzení, kterými přesvědčujeme naši mysl, aby pracovala pro nás místo proti nám. Můžete si je nahlas nebo v duchu opakovat, nebo si je napsat někam, kde je uvidíte – na nástěnku, na zrcadlo, do diáře, nebo si z nich tapetu na plochu počítače.

Příklady afirmací:

Jsem úspěšný/úspěšná.

Dělám práci, která mě baví a naplňuje.

Moje práce je užitečná a přináší mým klientům výsledky.

Každý den dostávám nové nápady a učím se novým věcem.

Všechny moje sny a plány vedou k úspěchu.

Týká se vás perfekcionismus taky? Máte nějaké vlastní tipy, jak ho zvládnout a překonat? Prosím, podělte se o ně v komentářích.