Pokud jste na volné noze nebo máte malou firmu, pravděpodobně taky nestíháte. Hrnete před sebou nekonečný seznam úkolů. K tomu máte kreativní projekty a nápady na nové produkty a služby. Nebo chcete psát knihu či e-book, ale celý den se musíte zabývat jinou prací a večer už vám na to nezbývá ani čas, ani energie.

Zkoušeli jste různé techniky time managementu, buzer-lístky a lifehacky. Ale místo zlepšení se dostavuje ještě větší pocit viny. Příčinou totiž pravděpodobně není vaše slabá vůle či nedostatek disciplíny. Možná se jen snažíte tlačit proti přirozeným cyklům, které, ať si to připouštíme nebo ne, mají vliv na naši výkonnost, nadšení a koncentraci. Kromě fází Měsíceženského cyklu je to ještě tzv. kolo roku.

Nic v přírodě nekvete po celý rok. Takže to nemůžete chtít ani od sebe. Kate Northrup

Naši předkové si pomocí dvou Slunovratů a dvou Rovnodenností rozdělili rok na čtyři části – jaro, léto, podzim a zimu. Mezi ně pak umístili další čtyři velké svátky. Tím vzniklo celkem osm období, z nichž každé má jinou energii a v podnikání se hodí pro něco jiného.

Zimní slunovrat (21. – 22. prosince)

Roční cyklus začíná uprostřed zimy. O Slunovratu je den nejkratší a noc nejdelší v roce. Ale už následující den začne světla pomalu přibývat.

V podnikání je zima především časem odpočinku. Když pomine předvánoční šílenství a všude kolem je tma a zima, člověku se nejvíc ze všeho chce zalézt do postele s dobrou knihou a teplým čajem. Nebo u krbu popíjet svařené víno a tupě zírat do plamenů.

A to jsou přesně ty věci, na které je konec prosince a celý leden nejlepší. Meditovat, rozmýšlet a dumat nad různými nápady, kterým je ještě brzo dávat konkrétní podobu.

Novoroční předsevzetí, zejména ta, která se týkají snížení váhy, jsou z hlediska přírody holý nesmysl. Tělo chce přežít do jara, ne hubnout do plavek.

Je to období kreativní prázdnoty, kdy je lepší se nepouštět do žádných větších akcí. Dejte si pauzu. A místo ven do světa se vydejte dovnitř. Sami k sobě.

Imbolc / Hromnice (1. února)

První velký svátek označuje polovinu zimy. Do stromů proudí nová míza, rodí se jehňata a pod sněhem raší první sněženky.

V podnikání i v přírodě je Imbolc časem přípravy a nových začátků. Zaséváme semínka projektů, která teprve o pár týdnů později nabudou konkrétních tvarů. Začínat něco nového dává smysl, ale zatím jen v myšlenkové rovině. Je čas brainstormovat, vymýšlet a snít.

Předjaří je skvělé také pro průzkum trhu a získávání zpětné vazby od zákazníků. Chcete-li uvést na trh nový produkt, teď je čas přemýšlet o funkcích a designu. Pokud píšete knihu, po Hromnicích se věnujte rozvržení kapitol a shromažďování podkladů.

Naši předkové se v tuto dobu věnovali opravám nářadí a přípravě na nadcházející sezónu. Čímž se dává smysl inspirovat i dnes. Udělejte inventuru zboží, proberte nástroje i papíry. Všechno, co je potřeba, opravte nebo pořiďte nové. A nebojte se vyhodit či nechat jít, co už vám neslouží.

Jarní rovnodennost (19.-21. března)

Rovnodennost je okamžikem dokonalé rovnováhy, kdy je den stejně dlouhý jako noc. Oficiálně začíná jaro a v přírodě se probouzí život. Objevují první zelené rostliny a květy. Vstupujeme do světlé poloviny roku.

Jaro vnáší novou energii i do podnikání. Začínáme pracovat na svých projektech. Teď je vhodný čas si z různých nápadů, které nám přes zimu zrály v hlavě, vybrat ty, které přivedeme k životu. Očistit svůj životní prostor, zbavit se zbytečností. A také si určit záměry na nadcházející měsíce.

Podávat v tuhle chvíli daňové přiznání mi přijde trochu mimo mísu. Jsme nastavení spíš začínat a růst než bilancovat. Naproti tomu je ideální čas plánovat obchodní i marketingové aktivity. Sestavte si marketingový plán, nebo aktualizujte ten loňský. Nadcházející sezónu si teď dokážete dobře představit, a na tvorbu strategií a taktik máte i dostatek energie.

Beltain (1. května)

Spojení prvního máje a lásky vychází z pohanského svátku Beltain. Naši předkové vyháněli dobytek na pastvu a na vrcholcích kopců zapalovali ohně. Tančili kolem májky, zpívali a radovali se ze života. Je to oslava lásky, plodnosti, jara a tvořivosti.

V podnikání je čas přejít od slov k činům. A to, co bylo doposud ve fázi plánů a návrhů, začít realizovat. Kreativita je na absolutním vrcholu. Teď je ten pravý čas designovat nové produkty, předělávat weby, točit videa a podcasty, nebo tvořit blogové články na dlouhou dobu dopředu. Půjde vám to s lehkostí a nejspíš to bude i zábava.

Dařit se bude také prodej a komunikace. Networking, veletrhy, dny otevřených dveří, setkání se zákazníky i dodavateli, kontraktační dny – to všechno dává smysl směřovat na květen a červen.

Letní Slunovrat (20. – 22. června)

Slunce je na samém vrcholu. Den je nejdelší a noc nejkratší v roce. Od tohoto data se dny začnou zase pomalu zkracovat. Léto nám dává energii využít naplno svou sílu a podpořit náš růst. Naše projekty přinášejí první ovoce.

V podnikání je nejlepší doba pro uvádění nových produktů a služeb na trh. To, co jsme přes zimu vymýšleli a na jaře ladili, už je připravené vyjít na světlo. I když vám výsledky zatím nepřijdou perfektní, právě teď je čas je sdílet se světem. Vychytávat mouchy a detaily můžete průběžně.

Energie je na začátku léta soustředěná směrem ven. Toho můžete dobře využít ke komunikaci, sdílení, reklamě a prodeji. Na léto dává smysl plánovat také kurzy, workshopy, přednášky, učení a předávání zkušeností.

Lammas (1. srpna)

Růst se zastavil. Slunce pomalu ubývá, rána začínají být chladná. Naši předkové uprostřed léta slavili dožínky a obětovali bohům za bohatou úrodu. I my můžeme oslavovat a děkovat za dary, které nám letošní rok zatím stihl přinést. A po tvrdé práci si lehnout na sluníčko a zaslouženě si odpočinout.

Je čas hojnosti a blahobytu, ale zároveň nejistoty. Uvědomujeme si své naděje i strachy. Ohlížíme se přes rameno a doufáme, že věci a projekty, které jsme na jaře zasadili, budou mít výsledky.

Produkty a služby, které jste kolem Slunovratu uvedli na trh, by teď měly přinášet stabilní zisk. Pokud pracujete na knize, léto je ideální čas předávat hotový rukopis k vydání.

Podzimní rovnodennost (22.-24. září)

Den a noc jsou už podruhé v roce stejně dlouhé. Ale tentokrát začne přibývat tmy. Vstupujeme do temné poloviny roku. Místo ven obracíme svou pozornost dovnitř do sebe. Nastává čas snění a odpočinku.

Naši předkové v tuto dobu hnali dobytek z pastvy do chléva. Obilí je dávno ve stodole, sklízí se víno a jablka. Uzavíráme další sezónu, uklízíme, zbavujeme se nepotřebného a prožíváme vděčnost a radost.

V marketingu je to okamžik reflexe a vyhodnocování. Vraťte se ke svým jarním plánům a porovnejte je se skutečností. Je čas spočítat zisky a ztráty, oslavit úspěchy a také si přiznat, co se letos úplně nepovedlo. Daňové přiznání by energeticky patřilo právě sem.

Samhain /Dušičky (31. října)

Samhain je oslavou smrti a přirozených konců. Většina z nás si v tuto dobu najde čas jít alespoň zapálit svíčku na hřbitov. Vzpomínáme na své blízké, kteří už tu s námi nejsou, i na své vzdálenější předky.

Kromě své rodiny si můžeme vzpomenout i na tzv. předky po řemesle. Jsou to lidé, kteří pracovali ve stejném nebo podobném oboru jako my. Vytvářeli jeho základy, vymýšleli postupy a svými zkušenostmi nám rovnali cestu. Zkuste zapálit svíčku i jim.

Dává smysl si udělat seznam věcí, kterým se přestanete věnovat, protože vás netěší a/nebo se nevyplatí. Proberte všechny produkty a služby, které nabízíte. A ty, které vám už neslouží, pošlete do zaslouženého důchodu. Totéž platí pro marketingové kanály a nástroje.

Kolo roku rozhodně není dogma. Ale plánování podle ročních období můžete aspoň vyzkoušet. Až vás příště začne dohánět přeplněný kalendář, zkuste si uvědomit, co v dané části roku dělali naši předkové. A jestli jsou s tím vaše aktivity aspoň trochu v souladu…