„Nejste vy na to poslání nějaká umanutá?“ ptají se mě občas účastníci marketingových kurzů. No, nejspíš na tom něco bude. Ke své obsesi mám ale docela dobrý důvod. Správně formulované poslání se může stát praktickým základem, na kterém dokážete při troše šikovnosti vystavět celý marketing.

Poslání neboli mise je stručně formulovaná věta o tom, co firma dělá a jaký to má smysl. Tvoří se na úplném začátku, když firma vstupuje na trh. A pracovat s ním mohou i ty nejmenší firmy.

Z poslání by mělo být na první pohled jasné, jestli jste finanční poradce nebo pekárna. Oborově neutrální výkřiky typu Vždy to nejlepší pro vás nebo Váš spolehlivý partner zpravidla moc nefungují.

Základní potíž s posláním je pro většinu firem v tom, jak ho konkrétně použít v praxi. Tady jsou čtyři možnosti:

1. Získat zákazníky.

Znáte-li své poslání, je pro vás jednodušší nabídku produktů a služeb správně zacílit. Tím pádem je pro zákazníka čitelnější a poskytuje mu jasný důvod, proč nakupovat právě u vás.

Některé zákazníky naopak odradí, což je ale v konečném důsledku taky pozitivum. Přijdete tak nejspíš o náhodné kolemjdoucí, kterým vaše filozofie nic neříká, kvalitu vašich služeb nechápou a vaše ceny jim připadají příliš vysoké.

Naopak stálé zákazníky jasné poslání podpoří k většímu utrácení a silnější věrnosti značce. Své by o tom mohly vyprávět firmy, jako je Baťa, Apple, Nokia nebo Bernard.

2. Sestavit výrobkové portfolio.

Když víte přesně, co je vaším posláním, není nic jednoduššího než vybrat takové produkty, se kterými se vám poslání podaří naplnit.

Je-li vaším posláním svět bez drátů, asi nebudete prodávat tiskárnu, která se k počítači musí připojit USB kabelem. Hodně prvoplánový příklad, uznávám. Ale o to názornější.

3. Motivovat zaměstnance.

Vysoké procento podnikatelů, kteří považují poslání za „takové ty kecy“, má zároveň potíže s fluktuací a nízkou výkonností zaměstnanců.

Pokud se poslání aktivně používá, zaměstnanci mají větší chuť ráno vstát a jít do práce. Vědomí smyslu motivuje líp než peníze, což vám ostatně potvrdí řada psychologických výzkumů.

Že žádné zaměstnance nemáte? Ani to není velká překážka. Poslání totiž dokáže pracovní zápal rozdmýchat i ve vás.

4. Vytvořit reklamní kampaň.

Dobře formulované poslání se dá rovnou použít jako reklamní slogan. Nevěříte? Obouváme svět, Plníme dětská přání, Najdu tam, co hledám, Elektro z vaší ulice, Měníme svět bydlení, či Chráníme vaše sny jsou jen náhodně vybrané příklady.

Slogany, založené na poslání, samy inspirují k tvorbě grafiky, a některé i k výběru vhodného mediatypu. Podle poslání můžete s úspěchem vybírat i dárky pro klienty, nebo uspořádat firemní akci.

Jelikož všichni vstupujeme (nebo jsme na začátku vstupovali) na trh s nějakým záměrem, poslání má úplně každá firma. Stačí ho jen vyjádřit slovy. A pak se ho držet. Pokud svůj příběh vyprávíte konzistentně a předvídatelně, pro zákazníky bude srozumitelný. A budou se k vám vracet.

A jak to s posláním máte vy?

 

Foto Heidi Sandstrom, Unsplash