Žijeme v době, kdy lidé od rána do večera doslova visí na svých chytrých telefonech, marketing se přemístil z letáků na internet a sociální sítě ovládly náš soukromý život. Firmy, které mají stránky na Facebooku, jsou díky mizerným dosahům závislé pouze na placených kampaních. A ne každá firma si je může dovolit. Proto je nejvyšší čas pošoupnout vaši firmu nebo podnikání na Instagram, který v Čechách zaznamenává obrovský boom.

Instagram je obrázková sociální síť, která vznikla v roce 2010 jako ryze mobilní aplikace a za tu dobu nasbírala přes 500 milionů uživatelů po celém světě. U nás v ČR je podle statistik 600 000 uživatelů, avšak statistiky jsou z listopadu 2015, a za tu dobu budou čísla mnohonásobně vyšší.

Povědomí o Instagramu se šíří rychle. Můžete zde najít nejpočetnější skupinu ve věku 15-24 let (49 %) a 24-35 let (32 %). Pokud vaše primární, ale i sekundární cílovka spadá do výše uvedeného rozptylu 15-35 let, pak byste neměli váhat ani vteřinu a pustit se do Instagramu co nejdřív.

A to z jednoho prostého důvodu: Abyste předběhli vaši konkurenci, byli průkopníkem ve vašem oboru a využili toho, že na Instagramu můžete stále ještě zdarma poměrně efektivně zviditelnit vaši firmu a úspěšně prodávat vaše zboží nebo služby. Na řadu tedy přichází otázka, jak může česká nebo slovenská firma využít Instagram?

Vizuální marketing – budoucnost marketingu na sociálních sítích

Instagram, stejně jako Pinterest, získává popularitu z nějakého důvodu. Můžete často slyšet staré známé klišé, že „jeden obrázek vydá za tisíc slov“. Ano, 90 % informací předaných do mozku jde z vizuálů a 40 % lidí lépe reaguje na vizuální informace, než na hromadu textu. Jinými slovy, nebaví nás číst, nakupujeme očima.

Navíc se nakupování přeneslo z roviny “potřebuji si to koupit” na “chci si to koupit”. Proto je nutné, aby firma, která chce být úspěšná na Instagramu, přemýšlela přesně tímto stylem. Uživatelé na Instagramu se chtějí kochat hezkými obrázky, hledají zde inspiraci a vy jako firma jim to můžete dopřát, a zároveň jim nenásilně podsunout myšlenku, že tu vaši službu nebo zboží vlastně potřebují = chtějí 🙂

100% dosah vašich příspěvků

Jedním z důvodů, proč jsou na Instagramu lidé tak aktivní (lajkují, komentují, označují se na vašich fotkách), je to, že neexistuje žádný EdgeRank nebo jiný algoritmus (jako je tomu třeba na Facebooku a teď už i Twitteru), který by selektoval, kdo a kdy uvidí vaše příspěvky. Každý váš příspěvěk se objeví na titulní stránce vašich followerů, a vy tak máte vynikající šanci dostat i několikrát denně svůj obsah k obrovské mase lidí a zvýšit tak šance na prodeje.

Strategické využití hashtagů (klíčová slova) může také výrazně zvýšit dosah vašich příspěvků i na uživatele, kteří vás ještě nesledují, ale jsou zvyklí denně hledat adekvátní obsah právě na základě těchto hashtagů.

Navíc jsou vaše příspěvky viditelné už navždy (dokud je samozřejmě nesmažete), nikde nezmizí, ani se nearchivují. A rozhodně nebudou pohřbeny tak hluboko ve streamu, jako je tomu na Facebooku.

Citové pouto

Jakákoliv fotka u člověka v mžiku způsobí emocionální reakci. Vaše příspěvky mohou u vašich fanoušků snadno vyvolat silné emoce, a díky nim i konkrétní akci. Pokud například chcete, aby lidé darovali finance vaší neziskovce, použijte obrázky, které vyvolají touhu podílet se na něčem smysluplném nebo touhu věnovat peněžní dar.Chcete-li, aby s vámi fanoušci oslavili výročí ve vaší firmě nebo nějaký milník, stimulujte jejich emoce pomocí příspěvků, které se toho budou týkat. Navažte s nimi citové pouto a uvidíte, že vám to pomůže dosáhnout vašich cílů.

Přesná analýza cílovky díky fanouškům

Na Instagramu oceníte především výhodu v podobě “rozluštění”, kdo jsou vaši fanoušci, nebo kdo jsou fanoušci vaší konkurence. Můžete si prohlížet jejich profily a hned vidíte konkrétní obsah. Samozřejmě narazíte i na soukromé profily, ale oproti Facebooku okamžitě vidíte, co vaše fanoušky zajímá, díky několika málo fotkám. Co se z jejich fotek můžete dozvědět?

  • Co rádi dělají
  • Jak se baví ve volném čase
  • Kolik je jim let
  • Jak vypadají, co si rádi kupují a kde si to kupují
  • Koho sledují (vaše konkurence, značky, další potenciální zákazníci…)

Jsou to velmi cenné informace, které vám pomohou při tvorbě vaší Instagramové strategie a také při tvorbě person, které jsou důležitou součástí každého firemního marketingu.

Bez silných a kvalitních fotek to nefunguje

Lidé se na Instagramu nechávají rádi “opíjet” dokonalými fotkami, sledují zábavu kolem sebe a hledají zde inspiraci. Oslovit takového člověka můžete jedině kvalitním a silným vizuálem, který v sobě bude mít jiskru a nápad. Zároveň se sami musíte vcítit do kůže Instagrammera, abyste pochopili, jak uvažuje.

Než se pustíte do firemního Instagramu, měli byste si stáhnout aplikaci, založit si soukromý profil a nějakou dobu nasávat atmosféru Instagramu, abyste pochopili základní principy této komunity. Využijte pro tvorbu obsahu třeba různé svátky, události, všímejte si věcí kolem sebe, foťte běžná témata, se kterými se setkáváte každý den.

Buďte na Instagramu přátelští, zapomeňte na to, že jste firma, která řeší podnikatelské starosti – uživatele na Instagramu to nezajímá, oni se chtějí bavit. Nechtějí vidět firemní bannery, ani kýčovitou reklamu. Musíte mezi ně zapadnout, abyste je svým obsahem nerušili.

Pořizování kvalitního obsahu na Instagram je nutnost. Nemusíte si však hned na začátku objednávat profesionálního fotografa. Postačí vám lepší chytrý telefon nebo malý kompakt. Existuje plno mobilních aplikací na úpravu fotek, které jsou opravdu jednoduché a díky již připraveným filtrům uděláte z vaší fotky v minutě SUPER fotku, která může s klidem putovat na Instagram! Navíc takové fotky můžete používat i na další sociální sítě, na váš blog nebo do newsletteru.

KP_cevelova_1122

Směrujte zákazníky na začátek vaší konverzní cesty

Jistě se se mnou shodnete na tom, že jednou z nejdůležitějších věcí, které chceme všichni dosáhnout, je zvýšit provoz na vašich webových stránkách. A ano, Instagram vám v tom pomůže. Je však potřeba, abyste do vašeho Instagramového profilu umístili vhodný URL odkaz, protože je to jediné místo, odkud se k vám mohou lidé prokliknout.

Nesmíte zapomenout na výzvu k akci  a kreativně ve svých komentářích lidi navádět k tomu, aby měli chuť a důvod se na ten váš web jít podívat. Je dobré, když fanoušky směrujete na konkrétní část webu, a ne jen na homepage. Nesmíte zapomínat na to, že lidé se k vám proklikávají především z mobilů a chtějí rychle k cíli, na který jste je nalákali.

Funkce přímého zasílání zpráv

Instagram představil v prosinci 2013 funkci přímého zasílání zpráv (označovaných jako Instagram Direct ), avšak spousta firem má pocit, že je to funkce pouze pro komunikaci na osobní úrovni mezi uživateli. To je však chyba, protože i tuto funkci můžete použít kreativními způsoby. V jedné zprávě můžete najednou oslovit až 15 uživatelů, kteří si mohou zobrazit vaši textovou zprávu včetně obrázku, který je možné přiložit. Můžete pomocí takových zpráv nabízet exkluzivní slevy pro vaše VIP zákazníky, můžete je využít pro zákaznický servis nebo je využít pro nabídky spolupráce.

Spolupracujte s influencery

V ČR i na Slovensku existují stovky Instagramových účtů různých blogerů, kteří mají tisíce až statisíce followerů, a ty můžete oslovit. Spolupracujte s nimi. Dost často narazíte na blogery, kteří jsou nadšenci do jídla, módy, zdravého životního stylu nebo sportu, a Instagram je místo, kde se rádi dělí o své zážitky a zkušenosti právě s tou svoji komunitou.

Samozřejmě nemusíte volit hned ty nejznámější blogery nebo youtubery. Vyberte si pro začátek klidně méně známé lidi, kterým pošlete své výrobky nebo je pozvete do vaší firmy, kde jim nabídnete některou ze svých služeb jen tak na vyzkoušení za recenzi. Je to doopravdy funkční způsob a výhodná “investice” do živé reklamy. Nejen, že vám to může přinést zviditelnění, ale také nové fanoušky nebo přímé prodeje.

KP_cevelova_1123

Bez hashtagů stojíte na místě

Hashtagy, neboli klíčová slova, vám pomohou k oslovení vašeho cílového publika a otevřou cestu k potenciálním zákazníkům. Díky hashtagům se lidé proklikají k vašemu obsahu, který je zajímá. U firemního Instagramu je však potřeba přemýšlet nad konkrétnějšími a více cílenými hashtagy, které k vám fanoušky dovedou.

Vyhýbejte se obecným a přesyceným hashtagům typu #coffee #love #happy #makeup #tshirt apod, protože se pod nimi skrývá tak ohromné množství fotografií, že ty vaše zapadnou a nikdo se o nich nikdy nedozví. Vytvořte si také svůj vlastní hashtag a používejte jej pro speciální akce nebo pro budování vaší komunity fanoušků, kteří budou své fotky označovat právě tímto hashtagem. Skvělým příkladem je např. ZOOT s jejich #zazitveci nebo IGLIFE s #iglifecz.

Hashtag můžete využít také při soutěži, kdy vyzvete vaše fanoušky nebo zákazníky, aby fotili na Instagram a označovali tyto fotky specifickým hashtagem, který jste vymysleli. Můžete nechat na ostatních, ať sami rozhodnou o tom, kdo soutěž vyhraje, nebo díky takovým fotkám získat skvělý obsah pro přesdílení na váš profil.

Instagram je pro každý obor, ale ne pro každého

Jsou samozřejmě i případy, kdy se pro vás Instagram nehodí. Pokud se neumíte na svoji firmu a své podnikání podívat zvenčí a chybí vám sebereflexe, těžko budete tvořit kreativní obsah pro náročné oko Instagrammera. Zapomeňte na výmluvu typu “u nás ve firmě se neděje nic zajímavého”… Jestli tomu tak doopravdy je, zřejmě jsou vaše služby nebo zboží k ničemu a nikdo si je nebude chtít koupit ani tak.

Můžete narazit na problém, že se stydíte nebo nechcete ukázat pozadí vaší firmy. Budete se muset smířit s tím, že se tomu na Instagramu nevyhnete. Můžete lidi krmit fantastickými fotkami produktů, ale když neukážete vaši tvář a činnost vaší firmy, nikdo vám neuvěří, že opravdu existujete/podnikáte a děláte to dobře.

Neuspějete ani v případě, kdy nejste ochotni naslouchat přáním zákazníků, nechcete se změnit nebo nechcete změnit styl vaší komunikace. Nesnažte se měnit zákazníka. Zaměřte se spíš na to, jak a co změnit u sebe. Jestli si nevíte rady, ptejte se vašich fanoušků. Jejich zpětná vazba pro vás je to nejcennější.

Instagram je zábava

Nejlepší na tom všem je, že vás Instagram bude doopravdy bavit. Dostanete se do fáze, kdy budete tvořit interaktivní obsah, což může být pro mnohé z vás ve firmě skvělým odreagováním od běžného stereotypu. Zjistíte, že krása se skrývá v detailech a Instagram změní způsob myšlení, jaké máte o obsahovém marketingu. Věřte mi, že až vám budou chodit pochvalné komentáře, lajky a přesdílení, budete pyšní na to, co děláte.

Růst a expanzi Instagramu není vhodné podceňovat. Vzhledem k nárůstu uživatelů a vstupu dalších firem na Instagram je nejlepší čas pustit se do Instagramu nyní a být o krok vpřed před vaší konkurencí. Pusťte se do toho, neodkládejte to na další týdny a rozhodně se toho nebojte.