Konec roku a novoluní k tomu. Těžko byste hledali lepší okamžik pro nastavení záměrů, cílů a plánů. Chcete-li prožít příští rok podle svých představ, nastavit si podnikání tak, jak vám to vyhovuje, a splnit si všechno, o čem už nějakou dobu sníte, teď je čas k tomu položit základy. Mně se nejlépe plánuje s tužkou a papírem, ale samozřejmě si můžete otevřít i počítač. K ruce si připravte oblíbený nápoj, ať už je to čaj, káva nebo víno. A jdeme na to.

1. Zrekapitulujte, co vám přinesl rok 2016

Jaký pro vás byl? Projděte si v hlavě jednotlivé měsíce. Případně si pro inspiraci otevřete diář, kalendář nebo deník (pokud si něco takového píšete). A zkuste najít a vypsat co nejvíce dobrých věcí, které vám právě končící rok přinesl.

  • Co zajímavého jste prožili?
  • Co vám udělalo největší radost?
  • Co se vám dařilo? Za co jste vděční?
  • Které sny jste si letos splnili?
  • Jakých cílů se vám podařilo dosáhnout?

Já jsem letos vděčná především za své skvělé klienty. Za to, že můžu k jejich cestě přispět radou, podporou nebo inspirací. Za všechny účastníky kurzů a školení, čtenáře blogu a zpravodaje i za všechny, kdo mě sledují na sociálních sítích. Za to, že se mám dobře a plním si cíle, přání i sny. A v neposlední řadě za 13 let na volné noze a 20 let v marketingu, které jsem letos oslavila.

2. Podívejte se na čísla

Intuice v podnikání je podle mě dobrá věc. Ale na zjištění, které nástroje a postupy vám letos fungovaly a které ne, je lepší se opřít o tvrdá data.

Já na to mám tabulku v Excelu, kam si po větší část svého podnikání píšu všechny vydané faktury a přijaté peníze. Lze z ní poměrně snadno zjistit, kolik jsem vydělala celkem, jak úspěšné byly jednotlivé měsíce a jaký podíl na mých příjmech měly jednotlivé produkty a služby, které nabízím, tedy poradenství, školení, e-knihy a videokurz.

Dalším zdrojem jsou pro mě statistiky jednotlivých marketingových nástrojů (webu, newsletteru a sociálních sítí).

Ať už máte čísla v jakékoli podobě, zkuste z nich vytáhnout:

  • Jaké letos byly vaše celkové příjmy?
  • Který produkt nebo služba vám přinesl největší obrat? A který největší zisk?
  • Kdo byli letos vaši nejlepší zákazníci?
  • Jaký marketingový nástroj vám jich letos přivedl nejvíce?
  • Co fungovalo na zvyšování povědomí o vaší firmě a značce?
  • Co naopak nefungovalo vůbec, nebo se míjelo s vašimi cíli?
  • Čím jste v roce 2016 zbytečně trávili čas?

Mým hlavním letošním cílem bylo zvolnit. Přestat být zahlcená nejrůznějšími projekty a závazky. Pracovat efektivněji. Aplikovat minimalismus nejen na fyzické věci, ale i na svůj denní režim a kalendář. Což se z velké části povedlo. Sice jsem vydělala o něco méně než loni, ale za podstatně méně hodin práce.

Tím pádem mi zbylo více času na obsahový marketing, zejména tvorbu nových článků a videí na blog, který je pro mě hlavním zdrojem návštěvnosti stránek i klientů. Letos jsem si také pořídila nové logo a převedla webové stránky na novou šablonu a hosting. Na nový systém (MailerLite) jsem přešla také s newsletterem.

3. Naplánujte si skvělý rok

Představte si, že podobnou rekapitulaci děláte o rok později, v prosinci 2017. A ujasněte si, jak by vaše podnikání a život měly vypadat. Zkuste si odpovědět zejména na následující otázky:

  • Jak se chcete cítit? Co chcete každý den zažívat?
  • Kolik peněz chcete vydělávat?
  • Pro jaké lidi chcete pracovat? Kdo je váš ideální zákazník?
  • Jaké produkty a služby chcete prodávat?
  • Chcete uvést na trh něco nového? Nebo naopak něco přestat nabízet?
  • Kolik hodin denně chcete pracovat? Jakým činnostem se chcete věnovat?
  • Na které marketingové nástroje se chcete zaměřit?

Máte-li z loňska marketingový plán, teď je ta pravá chvíle ho oprášit a doplnit do něj cíle, nástroje a další informace, které jste ujasnili. Pokud plán ještě nemáte, stáhněte si šablonu s návodem. Nebo se jeho tvorbou nechte krok za krokem provést.

Můj plán na rok 2017 zahrnuje být trochu více čarodějnice a trochu méně marketingová. V článcích na blogu i sociálních sítích se tím pádem bude objevovat méně klasického marketingu a více psychologie podnikání. Zpravodaj Marketingová kouzla bude nově vycházet vždycky o úplňku.

Kromě toho se můžete těšit na jednu novou e-knihu, upravený kurz cenotvorby i další novinky, které si ale zatím nechám pro sebe.

Co zajímavého v novém roce plánujete vy? A jak vám šla rekapitulace? Podělte se, prosím, v komentářích.

Přeji vám kouzelný nový rok!

Foto: Lauren Mancke, Minimography